Hundre og ett ute utenfor Russelv

Hurtigruteskipet D/S Kong Halfdan forliste tett oppunder land i Nord-Lenangen.

D/S Kong Halfdan. Fra 1898. Bildet er fra Per Alsakers samling.  Foto: Ukjent

kultur

I det lille huset til høyre ble passasjerer og mannskap innlosjert etter berginga. Huset er nå noe ombygd. Skjæret ses til venstre.  

Det er i år hundreogett år siden hurtigruteskipet D/S Kong Halfdan forliste utenfor Russelv i Nord-Lenangen. På slutten av 1800-tallet stod jekter, i ulike størrelser, og dampskip for transport av gods og  personer langs kyststrekninga fra Bergen til Kirkenes. Men rutene var uregelmessige, upålitelige, og gikk sjeldent om natten. Regjeringen ønsket derfor en fast rute fra Trondheim til Hammerfest. Etter vunnet anbud, starta derfor kaptein Richard With og Vesterålens Dampskibsselskab opp ruta 2.juli 1893 med dampskipet D/S Vesteraalen. Turen tok bare syv dager. Derfor fikk turen navnet Hurtigruten. I 1898 ble turen utvidet sørover til Bergen, og i 1908 ble snupunktet i nord Kirkenes.

Flere forlis

Under krigen ble hele 14 hurtigruteskip senket, og mange kjenner nok også til forlisene til D/S Sanct Svithun på Folla og D/S Håkon Jarl utenfor Bodø, der henholdsvis 41 og 17 personer omkom.