Fremskrittspartiet ble stiftet som et parti for sterk nedsettelse av skatter og avgifter. Det gikk ganske bra helt til partiet fikk makt og partileder Siv Jensen ble finansminister. Siden den gang har avgiftene bare økt.

Økt med 3,3 milliard

Ingen finansminister i norgeshistorien har krevd inn mer avgifter enn Frp og Siv Jensen. I følge VG er avgiftene økt med 3,3 milliarder kroner.

Frp i regjering setter i år ny norsk rekord i bompengeinnkreving. Kun to ganger tidligere er det krevd inn mer bompenger fra norske bilister enn det Ketil Solvik-Olsen kommer til å kreve inn i 2016. Det var i 2015 og 2014 - med samme statsråd fra samme parti.

Flyavgift "kan ha klimaeffekt"

Det som er ille er at Frp ikke er særlig opptatt av om avgiftene virker. Flyseteavgiften (bompenger i luften) koster folk og næringsliv bortimot 2 milliarder kroner i året. Da skulle man tro at avgiften begrenset klimagassutslippene kraftig. Det er ikke tilfelle. I statsbudsjettet skriver Jensen at den "kan ha klimaeffekt".

Med en slik innkreving av avgifter skulle man tro at Frp ville kunne slå på stortromma med samferdselsinvesteringer langt utover det som ligger i nasjonal transportplan.

Tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) foreslo i statsbudsjettet for 2014 9,9 milliarder kroner i jernbaneinvesteringer. Til neste år mener Frp det får holde med 8,8 milliarder kroner til å bygge jernbane. Likevel snakker regjeringen om en økning.

Vanskelig å tro

For investeringer i riksvei har ikke Frp greidd å innfri den nasjonale transportplanen som forrige regjering vedtok. Det er vanskelig å tro når man hører skrytet, men det er ikke vanskelig å se dersom man leser statsbudsjettet. Det er rett og slett fakta.

Hvor Frp har brukt pengene skal ikke jeg gi noe fullstendig svar på, men jeg registrerer at landets milliardærer ikke klager på Frp.