MENINGER:

Fylkesrådet tvinger unge voksne i distriktet til å betale prisen

Asgeir Fagerli Langberg skriver at det mildt sagt er en sjokkerende økning i billettprisene for kollektivtransporten i Troms.

Asgeir Fagerli Langberg   Foto: Johanne P. Elvestad og privat

meninger

I den politiske plattformen til fylkesrådet i Troms og Finnmark kan man i innledningen lese at fylkesrådet «vil styrke det desentraliserte tjenestetilbudet og sikre balanse i forholdet mellom by og bygd i nord.» Videre heter det i punktet om samferdsel at «Buss, båt og fergedrift som fylkeskommunen har ansvar for må drives og utvikles slik at flest mulig som har behov for, og kan benytte seg av det, opplever det som et tilbud som løser viktige transportbehov i hverdagen.»

Fra mandag 15. juni vil det ikke lengre være mulig å benytte den gamle appen Troms mobillett. Denne blir avløst av nye Troms billett. I den nye appen kan man finne nye soner for billetter, og en mildt sagt sjokkerende økning i billettprisene!

For en ung voksen øker billettprisen fra for eksempel Nordreisa til Tromsø med 30 prosent. Fra Olderdalen til Tromsø utgjør økningen 22 prosent. Samtidig har man også valgt å sette ned prisen på periodebillett for unge voksne i eksempelvis Tromsø tilsvarende 31 prosent.

Det er gledelig at prisene i byer som Tromsø senkes, slik at flere kan velge å benytte kollektivtransport. En del av svaret på å få ned de globale utslippene er at flere velger kollektivt, fremfor å benytte egen bil, og vi er derfor avhengige av at særlig folk i byene gjør det. Man burde imidlertid jobbe for at også folk i distriktene får samme mulighet. I vårt langstrakte fylke er vi avhengige av kollektivtransport som en viktig del av infrastrukturen – for at det skal være mulig å komme seg rundt i fylket.

Når valget mellom egen bil og kollektivtransport gjøres er ikke bare et tilstrekkelig antall avganger viktig. Det er også viktig at prisen ikke er for høy, slik at man kunne gjort samme distanse med egen bil til samme pris. Over hele landet ser man at prisjustering er et viktig incentiv for å få flere til å velge kollektivtransport. Når prisen går ned, går antallet brukere opp.

For et parti som SV som har et sterkt miljøfokus, og for Senterpartiet som opptrer som distriktenes talerør må denne politikken oppleves som et enormt feiltrinn – det gjør det mindre attraktivt å velge kollektivt utenfor byene. Hvorfor velger man da å gjennomføre denne endringen?

Totalt gjør dette at unge voksne kollektiv-brukere i distriktet sitter igjen med svarteper, og ender med å tape på alle fronter. Er det slik SV og Senterpartiet vil at det skal være?

Det ser ut til at fylkesrådets balanse i forholdet mellom by og bygd i Troms og Finnmark er at unge voksne i distriktet skal betale for at unge voksne i byene skal få billigere billetter – det er verken god distriktspolitikk eller god miljøpolitikk!