Under overskriften «Kostbare minutter» tar lederen i Framtid i Nord tirsdag 10. januar opp saken om Follobanen og hurtigtog-utbyggingen inn til Oslo. Han skriver blant annet: «Sanseløst milliardsluk er derimot rett og rimelig – og tydeligvis ingen trussel mot verken renter eller truende inflasjon. Spesielt hvis reisende kan spare noen minutter.»

Det er flott at redaktøren tar fatt i denne saken. Jeg benytter anledningen til å trekke inn flere sider av den «sanseløse» hurtigtogsatsing fra Østlandet og inn til Oslo S. Denne satsingen har vært i budsjettet flere år nå under navnet «Inter-city». Det omfatter hurtigtog Oslo-Skien (Tønsberg) 173 km, Oslo Halden 110 km (Follobanen er en del av denne), Oslo-Lillehammer 187 km og Oslo-Hønefoss 58 km.

Samlet investering

Til sammen blir dette 528 km hurtigtogbane (går 200+ km/t) inn til Oslo. Tar vi utgangspunkt i prisen for Follobanen på 36,8 MRD kroner blir METER-prisen 1,68 millioner kroner! Det er vesentlig høyere enn for vanlig jernbane og de opprinnelige budsjett for Follobanen. Et prisanslag mellom 1,3 og 1,7 millioner kroner pr meter hurtigtogbane gir totale statlige investeringer på mellom 686 og knappe 900 milliard kroner.

Noen av investeringene er tatt. Det gjelder Follo og langt på vei Ringeriksbanen. Men det gjenstår enorme investeringer i årsbudsjettene fremover. Fornebu-banen kommer i tillegg med 26 MRD kroner. Vi kan ta med at dette gjøres i et område som allerede har nesten all jernbane i Norge! Man må spørre seg «når det ble en menneskerett å bli transportert i over 200 km i timen?»

Klimaargumentet holder IKKE

Hovedargumentet for denne «investeringsboblen» er ifølge 2023-budsjettet de positive klimaeffektene og hensynet til Paris-avtalen. Men klimaargumentet er helt motsatt!

Det finnes ikke noe klimaargument for å investere i disse jernbanene! Stortinget behandlet en grundig utredet melding (2007/2008) om dette i «hurtigtogmeldingen». Den slo fast at vi ikke skulle investere i hurtigtog fordi det ikke var klimavennlig. Den gang handlet det om Bergen-Oslo og Trondheim-Oslo hvor tog skulle være et alternativ til fly. Hurtigtoget klarte ikke en gang klimakonkurransen med fly når det korrekte klimaregnskapet (9 elementer) ble benyttet!

Bevisst feilregning

Årsaken til at Norge nå kan investere i de nevnte jernbaner, er at man (statsbudsjett og Oslo-presse) denne gang bare tar med bare ett av de ni punktene, det vil si cirka 30% av utslippene (kun direkte utslipp gjennom eksosrøret). Hurtigtogmeldinga hadde med alle utslipp, både direkte (gjennom eksosrøret) og indirekte utslipp (ca 70 % av totale utslipp).

Vi driver altså og lurer oss selv og prøver å lure klimaet. Paris-avtalen er tydeligvis med på jukset ved å gi nasjonenes egenopportunisme poeng for feilregningen. Komplett klimaregnskap kan ikke være noe nasjonene kan velge bort, det må påbys. Hvis ikke vil ikke Paris-avtalen fungere.

I tillegg til at Østlandsområdet får hurtigtog på kryss og tvers gratis over statsbudsjettet, vil brukerne ikke bli pålagt bompenger slik veibrukere pålegges. Tvert om, brukerne får store subsidier for å benytte banene! Det er ikke rart pressen i Oslo-gryta svikter sin oppgave som vaktbikkje, og i stedet for å grave dypere i klimasaken, deltar i hylekoret for flere og raskere negative klimainvesteringer.