Alle som har å gjøre med barnevernet i Nordreisa fortjener en solid honnør for å ha jobbet seg gjennom krisetilstander, til nå i 2022 å være en velfungerende tjeneste. Slike endringer kommer ikke av seg selv og vi vet at det er lagt ned en god jobb i mange ledd over tid. Godt jobba!

I lokalpolitikken er det ofte sterkest oppmerksomhet på de tjenestene som ikke får det til å fungere. Men vi må huske på å feire også når det lykkes med å gjøre gode endringer. Barnevernet i Nordreisa er et slikt eksempel.

I mange år har ulike kommunestyrer fått på bordet rapporter om et barnevern manglende oppfølging av frister, høyt sykefravær og nærmest krisetilstander.

Rune Benonisen Foto: Kristina Båtnes Hestdahl

Det er de siste årene satt i verk ulike tiltak. I barnevernets tilstandsrapport som kommunestyret fikk til behandling i sitt møte 19. desember, er det på en god måte presentert hva barnevernstjenesten gjør og hva status er i dag. Det vil alltid være ting som må jobbes med og forbedres, men som kommunestyre kan vi nå være tryggere på at de barna som trenger det får “nødvendig hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid” slik loven krever.

Vi mener det er av stor interesse å få vite mer i detalj hvordan prosessene har foregått og hva som er de viktigste årsakene til de positive endringene. Oppvekst- og kulturutvalget har derfor bedt om en redegjørelse på det. Uansett så kan vi nærmest fastslå at endringen er kommet fordi det har vært god ledelse fra overordnet administrativt nivå i Nordreisa. Og selvfølgelig at de ansatte i barnevernet i Nordreisa selv har gjort det som har vært nødvendig for å få til endringer. Vi tror noen av nøklene til dette er at de ansatte har god kompetanse og har hatt svært høyt arbeidsnærvær i 2022.

Det er grunn til å sende en stor takk til alle de som er og har vært involvert i denne prosessen. Dere har gjort en god jobb som ett hvert kommunestyre kan være stolt av. Og ikke minst - stå på videre med den svært viktige jobben dere gjør for barn, unge og familier i vår kommune.