Til tross for at det bare er cirka 300 fastboende, ligger tre av de fem største bedriftene i Skjervøy på Arnøya. Verdiskapningen her ute var i 2020 estimert til 1,5 milliarder kroner og den er økende!

I Nord-Troms-kommunene Lyngen, Storfjord ,Kåfjord, Nordreisa, Kvænangen og Skjervøy, er Arnøy laks på Lauksletta, den største bedriften (utenom børsnoterte Lerøy)

Men her finnes skjær i sjøen:

Vi har fylkets mest rasutsatte vei (her kan snøras sperre veien fra november til juni) og lengst vinter i nord. Flere barnefamilier har flyttet herifra fordi de ikke tør å sende ungene ut på den her veien!

Så situasjonen er litt fortvilt og merkelig. Vi toppet rassikringslista i Troms i mange år. Vegvesenet hadde beregnet en tunell som skulle gå gjennom det mest rasutsatte fjellet fra fylkesveien og til fergeleiet, en 100 prosent løsning som i dag ville ha kommet på cirka 800 millioner kroner. Det ble for dyrt mente fylket, vi var for få folk her!

Burde ikke oppbygging av sterke arbeidsplasser vektlegges mest (er jo viktig for hele regionen) Det ble vedtatt på fylkestinget for et par år siden at det skulle satses spesielt på fylkesveien fra E6 (Langslett) og helt ut til Årviksand på Arnøya for å fange opp all næringstransport og for å få arbeidsfolk på jobb å derav kontinuerlig produksjon.

Situasjonen nå er at veien kan være stengt i dagevis!

Men vi ga ikke opp. Bygdelagene gikk i dialog med samene, som har sommerbeite for reinen her (Norgesberømte Karen Anne Logje Gaup sin siida) for å finne en billigere men rassikker vei. Vi ble enige om traseen og fikk tegnet det inn i terrenget (planen ble lagt frem for fylket og det skulle konsekvensutredes )

Det blei slakt!

Så nå har ordføreren våres kastet kortene. «Han tør ikke vente lenger», sier han. Vi må få midlertidig sikring som det heter: 20 rastårn og reservefergeleie i det viktigste område som samene har her ute. Der de flåter over reinen til fastlandet.

Men de har allerede for lenge siden sagt at de er i mot både rastårn og fergeleie i Haugbukta. Så?

Så da er alternativet et nytt fergeleie i Arnøyhamn (blir ikke billig det heller). Fergeturen fra Arnøyhamn til Arnøy Laks vil da bli på ca 1,5 timer. Hvem orker skiftarbeid med den her løsningen? Hvem orker å bosette seg her?

Så stat, let frem de gamle planene, spreng i berget og støtt de kreative og flotte gründerne her ute. De her bedriftene er også viktig for de andre kommunene i regionen, pluss alle de flinke ungdommene som kommer fra nabolandene våres for å jobbe.

Så om tre år, når tunellen er bygget og verdiskapningen er økt til 3 milliarder, kan han Vedum (hvis han sitter enda) klappe seg på magen, glise og si at det her var vel anvendte penger!