Visit Lyngenfjord regionen opplever en fantastisk vekst i forhold til andre destinasjoner. Bare i år har vi en økning på over 20 prosent sammenlignet med fjoråret i antall overnattinger. Det er samtidig forventet en ytterligere vekst de neste 10 årene. Ifølge nasjonale prognoser har vår landsdel en stor attraksjonskraft i markedet for godt betalendegjester som oppsøker naturbaserte opplevelse. Vi har Lyngsalpene, Hvalsafari, Nasjonalpark, Reisadalen, samisk og kvensk kultur.

Eksempel: Gorsabrua er en av de mest besøkte stedene i Nord-Troms. Hit kommer tusenvis av besøkende hvert år. På en tur til Gorsabrua har du en flott utsikt til juvet, hele Kåfjorddalen inkludert ruinene av gruvesamfunnet ved Ankerlia, for ikke å snakke om fugleperspektivet til en av Nord-Europas dypeste juv og dens fossefall. Lyngsalpene er verdens kjent for sine fjelltopper.

I området, her med mange tinder og en rekke breer, finner man fjellet, Jiehkkevárri (1834 moh.). Høyeste topp på den nordre delen av Lyngsalpene er Store Lenangstinden (1625 moh.). Lyngsalpene er mye benyttet av fjellklatrere, skiturister, fisketurisme og nordlysturisme.

K. Richard Paulsen

Reiselivssjef i Visit Lyngenfjord

Hele vår region kan se tilbake på en fantastisk vekst og vi er ikke lenger en sesongbasert destinasjon, men driver en helårs turisme med stor attraksjonskraft både nasjonalt og internasjonalt.

Om ikke vi får ettermiddagsfly vil dette sperre utviklingen i området. Både næringsliv, kursmarked og turisttrafikken blir lidende og investeringsviljen kan fort synke samtidig som andre destinasjoner blir mer attraktive enn oss. Ettersom de reisende ikke kan komme seg hjem samme dag som de starter returreise. Da sliter turoperatørene med å selge flyturer fra Sørkjosen.

Det blir også vanskelig for næringslivet og avholde møter med samarbeidspartnere som trenger flytransport. Vi har allerede mistet mye trafikk til vår destinasjon selv om vi har en kraftig økning i overnatting, men den kunne vært enda bedre med riktige flytider. Dagens flytider skaper kun frustrasjon når reisende må ha en ekstra overnatting på tur hjem om de flyr med kveldsflyet fra Sørkjosen.

Gjestene kommer seg ikke videre fra Tromsø og må legge inn en ekstra overnatting. Dette holder ikke om vi skal satse på videre vekst i distrikts Norge. Da må vi kunne tilrettelegg når vesken er så stor. Vi i Visit Lyngenfjord kunne solgt og benyttet Sørkjosen mye mer i vår markedsføring og pakketering. Turoperatører som selger vårt området er også frustrerte over dagens flysituasjon.

Slik reiselivet ser flybehovet: Dagens flyvninger opprettholdes, men det settes inn ett ettermiddagsfly fra Sørkjosen på ettermiddagen som går sørover til Tromsø. Sånn at gjestene kommer seg videre sørover samme dag. Det må også vurderes fly på lørdager til og fra Sørkjosen. Vi mener at det vil være marked for en flyavgang til og fra Sørkjosen lørdager på formiddagen, selv om det aller viktigste for å lykkes i regionen er ettermiddagsflyet hverdager.

Tross dagens situasjon har også flytrafikken fra Sørkjosen også hatt en vekst foruten om juli tallene i år. Derfor anmoder Visit Lyngenfjord om at dagens etterspørsel og vekst blir hørt i den kommende konsesjonsrunden. Uten ettermiddagsfly vil det være svært ødeleggende for utvikling og vekst.

Ser vi på overnattingstallene for de siste 10 årene har vi aldri tidligere hatt så gode tall. (Tall fra SSB pluss telleren.no som registrer airbnb tallene.) Bare i år var det forventet en nedgang i den Norske trafikken på nærmere 50 prosent, men den slo ikke inn i vår region. Her var nedgangen på kun 22 prosent, mens økning i det utenlandske trafikken var på hele 196 prosent. Totalt en økning på over 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Vi mener at vi skal kunne øke ytterligere de neste årene med bedre flytider.

Her må vi være fornuftige å tilrettelegge og ikke minst gripe muligheten. Sammen må vi løfte Nord Troms regionen og tilrettelegge for videre vekst de neste 10 årene. Vi må ikke bremse og ødelegge det som kan bli en flott utvikling i området.

Flyplassutvalget samler nå alle innspill fra reiseliv, næring og kommunene for å klargjøre ett høringsinnspill til departementet. Utvalget har arbeidet i en lengre periode for å påvirke neste konsesjonsrunde. Med sterk mobilisering håper vi på endring i flytidene.