Skolekvaliteten i Nordreisa: Når «igangsatte tiltak» ikke virker

Når skolen «jobber i fred», slik en i stor grad har gjort og ønsker å fortsette med i Nordreisa-skolen, greier en ikke å få til varige endringer, skriver Sps Olaug Bergset i dette debattinnlegget.

Olaug Bergset (Sp) Foto: Kristina Båtnes Hestdahl

De siste ukene har det vært oppslag i media og flere leserinnlegg om skolekvalitet i Nordreisa. Flere vektlegger at en må «la igangsatte tiltak virke». Dessverre er det neppe en strategi som alene gir resultatene vi alle ønsker.

Hvis en går inn her finner en et oppslag i Nordlys fra 2017. Det viser videre til oppslag i 2005 og 2011. Tall og resultater er tilnærma identiske med tallene fra i år, som altså viser at den offentlige skolen i Nordreisa har svake resultat for regneferdigheter i femte klasse. Vi står i den samme situasjon nå som man hadde i 2017, 2011 og 2005.

Hvordan kan vi endre dette?

En av Norges fremste skoleforskere, Thomas Nordahl, har i syv punkter gitt sin oppsummering på hva som skaper en god skole:

  1. Viktigst å ha venner

  2. Lærerne bør være voksne

  3. Skolen bør ha god struktur

  4. Foreldre bør snakke positivt om skolen

  5. Fedre bør engasjere seg i skolen

  6. Eleven må jobbe på skolen

  7. Øk læringstrykket

Opplistingen over viser at mye av det som er viktig for å få en god skole, ikke kan knyttes direkte til det som foregår innenfor veggene på skolen. Når skolen «jobber i fred», slik en i stor grad har gjort og ønsker å fortsette med i Nordreisaskolen, greier en ikke å få til varige endringer. Skolen vil derfor ikke få en stabilt god kvalitet.

Undervisning foregår ikke i et vakuum, skolen må ha en tydelig posisjon i samfunnet, og det får en ved å bygge opp tillit. Tillit til en organisasjon kommer fra verdiene en bruker i arbeidet. Det krever å ta ansvar for resultat, det krever at en forstår at det å vise omsorg og respekt for barn og foreldre ikke skal settes opp mot de ansatte sine behov, det krever at det er ledere som forstår å gi sine ansatte inspirasjon, beskyttelse og støtte, også når det stormer.

Vi er ikke helt der nå. Innlegget eg skrev om omsorg og respekt er delt og kommentert på en måte som viser at det traff mange. De fleste forstod at det ikke handler om at lærerne er dårlige, det er mange flinke og hjertevarme lærere i grunnskolen i Nordreisa. Men det er også for mange av ungene og foreldra deres som har erfaringer som har ødelagt tilliten deres til skolene på Storslett.

Kvalitet handler om at organisasjonen har hensiktsmessige og godt forankra verdier. Det er verdigrunnlaget en handler ut ifra som er basis for kvalitet i arbeidet, - for den som kjører brøytebilen, for en sykepleier på hjemmebesøk, for meg i sauefjøset eller for de ansatte på en skole.

Verdigrunnlaget skolene arbeider etter må styrkes dersom oppslagene skal bli annerledes i 2027. Det blir vanskelig å endre hvis strategien er at skolen må få «jobbe i fred». Kulturendring er tøft og ubehagelig, og det trengs drahjelp. Det er mange som vil delta i en felles innsats for Nordreisaskolen, slik Ap i Nordreisa heldigvis inviterte til i sitt siste innlegg. Da må en åpne opp for krav, forventninger og innspill fra både politikere, foreldre og andre eksterne. Det trengs en landsby for å oppdra unger.

­­

HVA MENER DU? Vi vil gjerne at du skal bidra med din mening.

Send ditt innlegg til nyhet@framtidinord.no