Jeg leser i Framtid i Nord at dere har vedtatt “trafikksikkerhetsplanen” hvor det blant annet skal lages en mer trafikksikker skolevei. Jeg skriver det i anførselstegn da planen dere har vedtatt er alt annet enn trafikksikkert, slik jeg ser det.

Vedtaket skaper derimot en mer trafikkfarlig skolevei for alle andre barn, enn de barna som bruker Skoleveien og Klaus Dreyersvei. Hvor ble risikoanalysen gjort fra benkeforslaget til vedtaket?

Jeg ser at rektors bekymring også degraderes med at “vi må jo prøve noe nytt”. Våre barn skal ikke være prøveprosjekt for en trafikkfarlig skolevei!

Jeg anerkjenner at inngangen til skolen fra begge sider er en utfordring ved at alle stopper for avlevering og henting av sine barn. Dette tok vi opp allerede da jeg satt i FAU for syv år siden. Det er på høy tid at noen gjøres, men det finnes bedre tiltak enn å stenge veiene for trafikk.

Jeg anerkjenner også at noen foreldre vil kjøre sine barn, uansett hvor de bor, men hvem har et reelt behov for å bli kjørt helt til skoledøren? De som har et faktisk behov, bør selvfølgelig få særskilt tillatelse til det.

Men politikere, ved å stenge Skoleveien og Klaus Dreyersvei, tvinges trafikken via Eideveien og Verftsveien som mangler fortau. I tillegg gir det mer trafikk forbi Eidekroken barnehage som allerede har mye trafikk i gitte tidsrom. I tillegg har dere klart å vedta at de som må gå fra busslomma, får en trafikkfarlig vei å krysse for å komme opp til skolen over Mellomveien. Her er det lite trafikk nå på grunn av en helt nødvendig bom. Denne bommen er med på å sikre en trafikksikker skolevei til de som krysser denne veien.

Som mor til et barn på St. Hanshaugen er jeg selvfølgelig bekymret. Men jeg kan ikke legge bort min fagkompetanse som ergoterapeut, hvor jobben min er å se gode løsninger for hele samfunnet, skape gode nærmiljø og også trafikksikkerhet for alle aldersgrupper.

Derfor får dette vedtaket meg til å steile. Det strider mot all sunn fornuft og også mot de gode forslagene dere har fått, som å utbedre busslomma i værret, utbedre og lyssette veien opp mot skolen i Seppalaparken. For å gjøre kryssing av skoleveien mer trafikksikker bør det settes “Stopp forbudt skilt” og gangoverfelt og gjerne lysregulering ved skolen både i Skoleveien og Klaus Dreyersvei.

Et annet aspekt er folkehelseperspektivet som også rektor på skolen nevner. Er det barna eller de voksne som synes det er for langt å gå? Kan vi snu dette og se at en felles bringe og henteplass kan gi positive ringvirkninger som samhold og vennskap blant de barna som må gå. Helseutfordringene på Skjervøy er mange, og et godt tiltak for våre håpefulle er å lære de at all hverdagsaktivitet er godt for helsa.

Jeg mister dessverre troen på flere av dere politikere når gode forslag fra fagpersoner ignoreres og erstattes av ufaglærtes meninger.