De fleste lærere og sykepleiere bor i hjemfylket etter studiene, og derfor er det avgjørende at det fremdeles gis gode desentraliserte tilbud rundt i hele landet.
En fersk SSB-rapport har undersøkt hvor de bodde de som fullførte en barnehagelærer-, lærer-, sykepleier-, sosialarbeider-, psykologi- og medisinutdanning i 2014/2015 og hvor de bodde to og fem år etterpå. Dette sett i sammenheng med stedet de vokste opp. Til sammen ble over 15 tusen ferdigutdannede undersøkt. Rapporten viser at desentralisert utdanning er et viktig virkemiddel for å få spredd helt essensiell kompetanse rundt om i hele landet.
De som utdannet seg til barnehagelærer, lærer, sjukepleier og sosialarbeider studerer i større grad enn andre studentar i hjemfylket sitt og blir boende der etter fullført utdanning
Vi trenger mange flere som kan jobbe i skoler, barnehager og helse- og sosialtjenestene. Rapporten peker på at det å ha høyere utdanningstilbud nært der folk bor er helt avgjørende for at vi skal kunne gi gode lokale tilbud over hele landet. Regjeringen vil fortsette arbeidet med å gi enda flere tilgang til desentraliserte utdanninger
To og fem år etter endt utdanning var tre av fire barnehagelærere bosatt i samme fylke som de vokste opp i. Blant barnehagelærere fra Hordaland bodde 90 prosent i hjemfylket etter studiene.
Seks av ti med lærerutdanning var bosatt i oppvekstfylket sitt. Størst andel som vokste opp i og fullførte utdanningen sin i samme fylke, finner vi i universitetsfylkene Hordaland, Sør-Trøndelag og Oslo.
Halvparten av alle sykepleiere tok utdanningen i hjemfylket, mens seks av ti bodde i hjemfylket etter at de var ferdige med å studere. Hordaland beholdt 85 prosent av sine lokale sykepleiere.
Flere enn fire av ti som fullførte sosialarbeiderutdanning studerte i hjemfylket, men etter at de var ferdige, var 70 prosent bosatt i hjemfylket.
Profesjonsstudiene i medisin og psykologi, med få kandidater og studiesteder, har annerledes bevegelsesmønsteret enn de større gruppene. Dette kommer av at relativt få kan ta utdanningene i eget fylke.
Medisinkandidatene sprer seg ut over landet i større grad enn andre kandidater, mens mange psykologkandidater bosetter seg i Oslo.
Flertallet av dem som ikke var bosatt på oppvekststedet etter endt utdanning, bosatte seg i mer folkerike og sentrale områder, først og fremst i universitetsbyene, og oftest i Oslo.
Dette harmonerer godt med Hurdalsplattformen:
«Lansere ei reform for desentralisert utdanning over heile landet, blant anna gjennom lokale utdanningssenter som i hovudsak er eigde av fylka eller har samarbeidsavtaler med eksisterande institusjonar. Utdanningssentera skal fa eit særleg ansvar for utdanning der folk bur, basert på lokale kompetansebehov.
Trappe opp talet på nye studieplassar, med opptrappingsplanar for område med særleg stort kompetansebehov, som lærar, sjukepleie, realfag, IKT og medisin.
Gjennomgå finansieringssystemet slik at det fremmer det breie samfunnsoppdraget til lærestadene, varetar ein desentralisert struktur og bidrar til betre studiekvalitet og livslang læring.
Auke basisfinansieringa for universitet og høgskular og bidra til å kompensere meirkostnader for fleircampus-institusjonar.»