Halvannet år etter at ekspedisjonsskipet la til havn i Tromsø, lastet med koronasyke passasjerer og ansatte, er etterforskningen endelig over. Raskt oppsummert venter en million kroner i bot, eller foretaksstraff som det formelt heter.

Millionboten svir nok mest omdømmemessig, og fyrer enda et skudd for baugen til et selskap i hardt omdømmevær. Ifølge påtalemyndigheten hadde rederiet en rekke uavhengige opplysninger som tilsa at det var smitte av covid-19 om bord på «Roald Amundsen». Likevel unnlot rederiet å sette inn smitteverntiltak og å varsle passasjerer, mannskap eller offentlige myndigheter om situasjonen om bord.

Resultatet ble at 29 passasjerer og 42 ansatte testet positivt for koronavirus etter to ekspedisjonscruise fra Tromsø til Svalbard med MS «Roald Amundsen», mens 69 kommuner ble rammet som en direkte eller indirekte følge av utbruddet om bord.

Konklusjonen er at rederiet straffes for overtredelse av skipssikkerhetsloven og en rekke forskrifter. I pressemeldingen fra politiet i Troms listes det opp mangler ved både sikkerhetsstyringssystem, beredskap, organisasjon, rapportering, risikovurdering, tilrettelegging og varsling.

Det er ikke småtterier for et tidligere velrenommert rederi, som gjennom mannsaldre har vært ansett nærmest som en nasjonal stolthet. At overtredelsene beskrives som «vesentlige» gjør det ikke bedre. Konkret vises det til det store antallet passasjerer og mannskap om bord, sykdommens art, alvor og smittsomhet, og dessuten faren for videre smitte.

Én million kroner i foretaksstraff skaper neppe noen større økonomiske bekymringer for rederiet, for øvrig en bot selskapet så langt ikke har tatt stilling til om skal vedtas. Mer bekymret burde Hurtigruten være for hvordan straffereaksjonen påvirker omdømmet.

Selv om Hurtigruten har iverksatt tiltak og gjort forbedringer siden skandaleseilasen sommer 2020, er de mange og alvorlige overtredelsene som etterforskningen peker på — med manglende sikkerhetsstyringssystem under seilas i arktiske farvann — alt annet enn betryggende. Mer bekymret burde Hurtigruten være for hvordan straffereaksjonen påvirker omdømmet.