Denne uka gjorde DNB det kjent at de vil gjeninnføre gebyr på uttak i minibank. Fra årsskiftet vil banken ha 10 kroner for hvert uttak. Man kan si at uttak blir bankens lønn, og mange hevder nå at bankene vil melke ei pengemaskin.

Koster å drive

Å ha en minibank stående tilgjengelig til alle døgnets tider er en tjeneste som tross automatikk, må manuelt driftes og voktes. Dette koster naturligvis penger.  Likevel koster det mindre å drifte en minibank enn det koster å ha en person sittende i skranken. Derfor ble det gebyrer på uttak over skranke, men gratis ute i automaten.

Nå er imidlertid også den tida over. Skrankene er historie, og mest sannsynlig vil det også omfatte minibanker. De vil ende som telefonboksene, museumsgjenstander fra en svunnen tid. Monumenter vi med stor innlevelse kan fortelle at, ”ga oss penger når vi ba om det”. Og barnebarna vil se på oss med store øyne og spørre: ”Hva er penger?!”

Et pengeløst samfunn

Det er dit bankene vil ha oss. De vil ha et pengeløst samfunn. Et samfunn der kapitalen forflytter seg digitalt. Et slikt samfunn har også noen solide oppsider. Kontrollen over pengestrømmene blir lettere for bankene og for bedriftene. Og sikkerheten øker. Minibanker er altså snart like historiske som bankranere med kontante behov.

For å sikre at enda færre tar ut penger, som de igjen bruker i butikkene og slik påfører mer kompliserte kassadagbøker og økt risiko, vil altså DNB - og nokså sikkert raskt andre banker - kreve betalt for merarbeidet. Det er like lite overraskende som marsipan i butikkene i oktober. Bankene vil ha det kontaktløse samfunnet, raskest mulig. De vet av erfaring fra skranketida at gebyr er en rask måte å ”tvinge” oss kunder på.

Utfordringa for resten av oss, blir å forklare hverandre verdien av en sum. En 100-lapp var svært enkel å forhold seg til. Du hadde den - og så var den borte. Nå er du blakk på ett vipps, uten at du så en eneste virkelig krone. Å si til poden at man ikke har råd, når mobilen tilsynelatende er proppfull av cash, det blir den store pedagogiske oppgaven.

Vi har ikke råd til å bomme i den opplæringa.