Det har vært mørke dager for Mack, etter bedriftens møte med brutal markedsmakt.Fredag ble det klart hva det fryktede utslaget av Rema-konflikten ville bli. Administrerende direktør i Macks Ølbryggeri AS, Harald Bredrup, bekreftet kraftige reduksjoner i antall ansatte: «Vi ender opp med å kutte 30 årsverk, eller cirka 25 prosent, av de 124 årsverkene vi har i dag».

Det ble en tung dag, ikke bare for Macks ansatte, men for hele Nord-Norge. Det er også en ekkel påminnelse om hvilke markedssituasjoner vi er i ferd med å komme i, hvor internasjonale aktører, i dette tilfellet Carlsberg, får presset ut de nasjonale, selv innen et marked som bare består av nordmenn.

Det hjelper ikke å være en av de sterkeste merkevarene denne landsdelen kan skryte av. Når Rema nå vil redusere merkevaren i sitt vareutvalg, blir resultatet masseoppsigelser. Kuttene i Mack vil fordele seg på både salgsavdeling, administrasjon og produksjon, men over halvparten av årsverkene forsvinner ved produksjonslokalene i Nordkjosbotn.

For lokalsamfunnet i Nordkjosbotn er dette dramatisk. Hvordan alle som må gå skal finne seg nye jobber, er ikke så lett å se. Belastningen på dem som er igjen blir også vesentlig større. «Grunnen er det store inntektstapet vi forventer som følge av en manglende avtale med Rema 1000. Vi kommer til å miste et betydelig salgsvolum på grunn av dette», sier Bredrup.

Mack-sjefen understreker at Rema-endringene er hele grunnen til oppsigelsene, det ville ikke ha blitt noen færre ansatte som følge av den planlagte effektiviseringen alene. Dette er blitt imøtegått av enkelte Rema-forhandlere. De finner det merkelig at salget sørpå utgjør 30 arbeidsplasser i Balsfjord. Svaret er at selv om Mack skulle inngå en begrenset Rema-avtale, vil det forventede inntektstapet være stort. Coca-Cola-produksjonen vil i tillegg rammes, og det er dermed ikke lenger grunnlag for å kjøre med to skift i produksjonen.

Mack-sjef Harald Bredrup har tilsynelatende vært usedvanlig åpen, direkte og tøff om Rema-konflikten i media. Utfallet vitner imidlertid om at selv om de vant slaget om media og nordlendingenes sympati, tapte de til syvende og sist krigen.