Det er jubel i sør-Troms etter at fylkesrådet denne uka presenterte de nye driverne av hurtigbåtruta mellom Tromsø og Harstad. Dagens båter har høstet mye kritikk, både for manglende kapasitet og for dårlig standard. Når Norled overtar drifta i 2020, er det med nytt materiell som svarer til de kravene man stiller til moderne samferdsel.

I Nord-Troms er vi noe mer avventende. Det har vært kjent ett år allerede at dagens hurtigbåt, MS «Jernøy» og Boreal Sjø forsvinner, og at Norled skal inn med MS «Brage». For selv om passasjekapasiteten er lik, er det store forskjeller på de to båtene. «Brage» er betydelig kortere, nær fem meter, og en meter smalere. «Jernøy» er også bare året eldre en arvtakeren, så det er neppe langt fra noen stor forskjell i komforten. Vi i nord må også vente to år på at denne blir oppjustert. Fylkeskommunen har gitt Norled lov til å vente på ombygginga av salongen til de har klar de to nye båtene, i 2020.

Det som imidlertid gjør skepsisen sterkere, er det faktum at «Brage» er knappe meteren lengre enn en annen, velkjent katamaran i karbon, MS «Kvænangen». Denne båten, som i dag trafikkerer Kvænangen og deler av Skjervøy, har klare begrensninger med tanke på vær og bølgehøyde. Og når «Brage» i tillegg kommer med en “åpen” løsning i baugen der «Kvænangen» er lukket, da er det grunn til å frykte at det kan bli flere kansellerte turer i framtida.

«Brage» skal møte Lopphavet ved Skjervøy, og den skal ikke minst krysse et annet, beryktet havstykke, Lyngen. Der har større båter enn «Brage» sagt «no go».

Selvsagt skal fylkeskommunen berømmes for å ha landet en kontrakt som alt i alt tegner til å bli bedre for fylkets økonomi og for «sørlendingenes» komfort. Men det er altså i sør man kan smile. Ikke siden 1999 har Nord-Troms fått nytt materiell på hurtigbåtsiden, den gang med MS «Fjordprinsessen». Man kan undre seg over årsaken. Nordruta er ikke kommersielt dekkende, og koster derfor fylket mer å holde i drift enn rute 2 i sør. En dårligere båt, med et dårlig rykte, gir færre reisende. Og færre reisende betyr at man kan forsvare å kutte i tilbudet.

Og det ville jo være trist - og mer krevende - å kutte i rutetilbudet til en ny båt. I så måte passer MS «Brage» best - på lang sikt.