FRAMTIDI NORD MENER:

Blakk fredag

«Det er all mulig grunn til å være kritisk til Black Friday. Og hele det formørka hysteriet det har dratt med seg!»

De selger i så små volum at de aldri makter å ta igjen det tapte.

leder

Det er all mulig grunn til å være kritisk til Black Friday. Og hele det formørka hysteriet det har dratt med seg!

For nå er det ikke lengre bare Black Friday, men Black Week. Og strengt tatt har hele november vært mer eller mindre svart. I flere uker har gigantene dundret øyne, ører og mailbokser fulle av selvmotsigende lovnader om hvor sinnsykt mye penger vi skal spare om vi bare bruker dem på skøyter, lego, telt, skrumaskiner, ski og nesehårsfjernere, så lenge vi handler dem just denne uka, og i alle fall på den svartens fredagen. Og selvsagt hos akkurat dem.

For all del - her kastes det stein i glasshus. Media tjener gode penger på Black Friday. Nett- og papiraviser er stappende fulle av tilbud. Noen av oss har sågar sørget for egne abonnementstilbud, just som jo alle andre. Argumentasjonen er den samme som tenåringen som vil ha ny telefon - «alle andre har jo det». Så vi sier som vestlandspredikanten som ble konfrotert med at Jesus jo gjorde vann om til vin - «me vett det, men me lika det ikkje».

Problemet er at for butikken i gata er det nærmest umulig å være med. Om våre lokale skiselgere var lure nå, dro de på XXL og handla ski for påska. Sannsynligvis er det billigere der nå enn det er i innkjøp fra fabrikkantene. Og de lokale butikkene som er med i kjedene, de må delta. Problemet er at de selger i så små volum at de aldri makter å ta igjen det tapte.

Så hjelper det lite at Forbrukerombudet formaner med streng utestemme om at vi må sjekke Prisjakt.no og Prisguiden.no, før vi lar kredittkortene gå varme. Den sjekken omfatter nemlig ikke vår kjoleselgeren vår. Og den sier heller ikke noe om servicenivå og kundevennlighet. Ei heller noe om lokale skattekroner og sysselsetting.


KOMMER MED MOTSVAR TIL BLACK FRIDAY

Disse damene nekter å være med på «Black Friday». Dette gjør de heller

Flere lokale butikker i Nordreisa nekter og delta på Black Friday. Istedenfor velger de å gi tilbake til lokale lag og foreninger.

 

Motsvaret til Black Friday er Give Back - Gi tilbake. Aksjonen innebærer at butikker heller enn å gi rabatter på fredag, tar deler av omsetningen og gir til veldedige organisasjoner. På Storslett har flere butikker gjort slike grep, og det blir spennende å se hva effekten blir. Tilsvarende aksjoner i 2018 sørpå, medførte at enkelte butikker økte omsetninga den aktuelle dagen.

Vi trenger Black Friday like mye som grøt trenger ketchup. Dette er kun en gimmick skapt av et globalisert næringsliv som lever av å selge volum, ikke service og lokal tilhørighet. Så til svartens med det!