LEDER:

Når flaggskipene hangler, rammes næringslivet lokalt

Lokale aktører har fått kjenne konsekvensene av at flaggskipene sliter.

Det viser oss hvor sårbare vi er, når en del av næringskjeden rammes.

leder

Kommersielle aktører har ikke annet valg enn å tilpasse seg markedet i koronatider. Det gjelder også flaggskip vi nærmest betrakter som «felleseie» og en naturlig del av hverdagen. Det smerter når sentral infrastruktur hangler — og det hersker ingen tvil om at en slik svekkelse vil ramme næringslivet hardt.


Stortingsrepresentant Cecilie T. Myrseth (Ap) reagerer på at flytilbudet svekkes i nord: – Widerøe er vår buss og vårt tog

Onsdag ble det klart at Widerøe kutter i avganger fra blant annet Vadsø og Kirkenes til Tromsø. Strekninger som i en periode har vært støttet av staten.


Den onde sirkelen blir ekstra krevende for bedrifter som allerede sliter med markedet. Det viser oss samtidig hvor sårbare vi er, når en del av næringskjeden rammes.

Derfor var det så avgjørende at SAS og Norwegian kom seg raskest mulig på vingene. Drahjelp fra norske myndigheter er gjerne avgjørende for at ikke hele systemet kneler i forbindelse med en nedstengningen.


Betydelig SAS-underskudd i tredje kvartal

SAS la tirsdag fram et resultat for 3. kvartal som er tydelig preget av pandemien. Resultatet før skatt ble et underskudd på noe over to milliarder kroner.


Før helgen kom meldingen om at Widerøe kutter i kortbanerutene. Anmodningen må bli at regjeringen også her engasjerer seg raskt, spesielt hvis det rammer pasientreiser. At Widerøe responderer på at etterspørselen svikter er forståelig, simpelthen fordi selskapet ikke kan risikere å brekke ryggen på verken kort eller lang sikt.

Widerøe er nok de første til å beklage at de ikke kan levere et tilbud i tråd med forventningene som er skapt over mange år. Anbudsrutene selskapet flyr på oppdrag fra samferdselsdepartementet blir ikke berørt av ruteendringene, så her ligger det en trygghet i bunnen.


Har mistet nær to milliarder i inntekter

Hurtigruten har nær halvert bestillingene og redusert inntektene med nær to milliarder kroner i år.


Hurtigruten har fått fortjent kjeft etter sin håndtering av smitte på skipet MS «Roald Amundsen». Det har vært et trist skue, simpelthen fordi alle ønsker selskapet det beste. Hurtigrutens sommerlige krise handler imidlertid også om at hele cruise-industrien rammes hardt. Lokale reiselivsbedrifter har virkelig fått smake på hva som skjer når et puslespill skakes.

Håpet var at koronakrisen ble løst raskere, men tegningen er dette blir en tålmodighetsprøve. Målet blir at man gjennom god smittehåndtering fra myndigheter og folk flest kommer mest mulig skadesløs fra pandemien, blant annet i påvente av et godt vaksineringsprogram.