Straks før påske hadde altså Statens vegvesen fått nok. Spanske OSSA  klarte ikke å holde den farta de hadde sagt i kontrakten at de skulle. De lå bak, og vegvesenet mente de aldri ville klare å ta igjen det tapte. Resultatet var et brudd.

At en del bilister nå er skuffet er som grus å regne i forhold til de kampesteinene de forskjellige underentreprenørene har fått i fanget. Betongservice AS investerte elleve millioner i ny kjempeblander. Nå har de sagt opp seks mann. Klasvoll Maskinstasjon AS investerte to millioner kroner. Der er nær sagt alle permitterte etter at deres oppdragsgiver fikk sparken. Vi snakker fort om ett hundretalls millioner kroner i tapte bedrifts- og lønnsinntekter, tapte investeringer, tapte skattekroner.

Les saken: Næringslivet lider

Det er krise langt mer dyptgående enn tunnelen det handler om og at man blir forsinket med et veiprosjekt man strengt tatt kan leve foruten. Entreprenørbransjen i Nord-Troms er for tiden inne i en av sine dypeste bølgedaler. De store selskapene i regionen har krympet, og noen sågar forsvunnet helt. Tilbake står man med noen få mellomstore, og flere små.

Det er i dag tilsynelatende tryggere å eie en gravemaskin, en lastebil og så ta småjobber, enn å tilby arbeidsplasser til flere. Årsaken er enkel. Det er så langt mellom de store oppdragene at bedriftene knapt våger å være stor. Det betyr igjen arbeid til færre. De som før levde på anlegg er enten ledige, gått over til andre selskaper, eller flyttet ut av regionen.

Vegvesenet satser i dag på de største når de skal ha noe gjort. At man vil sikre investeringene er for så vidt forståelig, men spesielt desentraliserende er det ikke. Og ved flere anledninger nå har det også vist seg feil. I Alta og ved Mjøsa gikk de utenlandske kjempene konkurs, her gikk det for tregt. Og der det går godt, blir de store enda større før de drar videre til neste gigantanlegg. De små, de lokale, står mildt sagt mellombar tilbake.

Våre entreprenørene kneber nå vegvesenet om å bli tilgodesett med en plass i deres nye anbud. De vil naturligvis sikre sine investeringer og unngå skifteretten og NAV. Statens vegvesen må undersøke regelverket med lupe. Finnes det et eneste smutthull som åpner for dette, må det tas i bruk.

Det er OSSA som har rotet det til. Det er Statens vegvesen som burde tatt grep før. Ansvaret ligger hos disse - ikke hos allerede skadeskutte underentreprenører.