Troms fylkesting vedtok i møte 16. juni 2016 følgende uttalelse om flyseteavgift:

Troms fylkesting beklager at man har innført en Flyseteavgift som vil ha svært negative konsekvenser, særlig for småflyplasser i distriktene. Dette uten at man kan vise til særlig effekt på klimagassutslippene.

- Luftfart er kollektivtransport for store deler av distriktsnorge, et godt rutetilbud er avgjørende for næringsliv og bosettingsmønster mange steder i landet vårt. Det viser seg også at det vil få stor negativ effekt på rutetilbudet og dermed sysselsetning og næringslivet i nord dersom dette blir stående, skriver Troms fylkeskommune.

Fylkestinget i Troms beklager at spørrende en slik avgift innføres uten at man har foretatt en grundig nok vurdering av konsekvensene.

1,2 milliarder

I argumentasjonen ble det fremhevet at klimagassutslippene trolig ikke vil reduseres mer enn 65.000 tonn. Med en skattlegging på 1,2 milliarder kroner, gir det en tiltakskostnad på mellom 18.000 og 19.000 kroner per tonn.

Sammenlignet med kvoteprisen, som nå ligger på mellom 70 og 80 kroner per tonn, sier det seg selv at det er urimelig.

Fylkestinget registrerer at NHO har valgt å ta saken inn til ESA med bakgrunn i de negative og konkurransevridende effekt dette vil ha for norsk næringsliv. Reiselivssatsing og rutetilbudet i Troms vil merke betydelig reduksjon som følge av denne avgiften.