Bilene skal bli miljøvennlige, ikke en melkeku for staten

– Der andre bruker pisk, bruker vi gulrot, skriver Helge Njåstad.

Klimagassutslippene fra veitrafikk gikk ned 3,6 prosent i 2016. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix 

leserbrev

Siden Fremskrittspartiet gikk i regjering i 2013 har vi lagt om og senket avgiftene på nye biler. De aller største lettelsene har gått til nye og moderne biler med lavt forbruk. Med dette sørger vi for at langt flere nordmenn får råd til ny bil, og bilparken vår blir mer moderne, tryggere og har lavere utslipp. Det nye avgiftssystemet har heller ikke avgifter på hestekrefter, noe som innebærer at motorsterke biler som slipper ut lite blir ikke lenger straffet.

Norge er et langstrakt land og mange av oss er helt avhengige av bil. Både for å komme seg til jobb og for å levere og hente i barnehagen, gjøre større innkjøp eller få alle med på tur.

I klimaforliket i 2012 ble det satt et ambisiøst mål om at gjennomsnittlig CO2-utslipp skulle være under 85 gram per kilometer innen 2020. I mars i år var gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler på 63 gram per km. Dette er en nedgang på hele 22 g/km på et år. Utslippene går altså ned uten at vi straffer bilistene som venstresiden ønsker. Der andre bruker pisk, bruker vi gulrot. Bilene blir billigere, samtidig som luften, spesielt i byene, blir bedre.


 

Vi har sett at FrPs politikk virker. Billigere nye biler er positivt både for miljøet og for norske bilisters lommebøker.

Vanlige folk kommer også i fremtiden til å trenge bil. Vi må derfor fortsette å gjøre det gunstig å velge nyere, sikre og miljøvennlige biler. Bilistene skal ikke være statens melkeku slik de var før FrP fikk hånden på rattet.


Elbilsalget øker raskere enn bygging av ladestasjoner

- Det er ikke tvil om at elbilpolitikken virker, men når Stortinget «ber» innbyggerne om å velge miljøvennlige biler, hviler det et ekstra stort ansvar på å levere lading i hele landet.