Det første norske elflyet har lettet, med samferdselsminister Solvik-Olsen (FrP) ombord. Små elfly kan for første gang gi folk muligheten til å reise kollektivt og miljøvennlig, spesielt på de korte distriktsrutene.

Men da må Solvik-Olsen snarest lære av politikken som har gjort Norge til elbil-ener. Her er fire forslag for å gjøre lufta elektrisk:

1. Bensin og diesel er brukbart avgiftsbelagt, flydrivstoff nesten ikke. Sett opp avgiften på flybensin.

2. En tredje rullebane på Gardermoen er feil investering. Bruk pengene på ladestasjoner for elfly på flyplasser i hele Norge.

3. Flypassasjeravgiften virker. Men den må endres for å stimulere til elfly-reiser.

4. Staten betaler for flyruter i Distrikts-Norge. Krev elfly på disse rutene og gi dem fritak for lufthavnavgiften.

Om vi nå gir framtidens flyteknologi elbil-inspirerte vilkår kan Norge hjelpe elfly verden over å ta av og samtidig kutte enorme klimagassutslipp. Klar for avgang Solvik-Olsen?