Storslett skole på World Scholar's Cup

Elevene som var i Kuala Lumpur deler sine opplevelser i dette reisebrevet.
leserbrev

Fra 16.06 til 24.06 2018 oppholdt undertegnede og Tone Lise Karlsen seg i Kuala Lumpur, hovedstaden i Malaysia, sammen med 8.-klassingene Sandra Marie Olaissen Forså, Nora Lilleberg og Alida Sentsova fra Storslett Skole. Fra Nordreisa kommune reiste også to lag og to lærere fra Nordreisa VGS, i forbindelse med Scholars Cup Global Round! Elevene hadde kvalifisert seg for denne kunnskapskonkurransen, som går på engelsk, via regionale runder i Norge. Også de foregikk på engelsk. 

WSC er primært en debattkonkurranse, men skiller seg fra andre rene debattkonkurranser med fokuset på internasjonal forbrødring og samarbeid, og aspekter som harde individuelle kunnskapstester, lagtester og skriving av essays.

Allerede nå i dette reisebrevet kan undertegnede konstantere at læringsutbyttet av opplevelsene, erfaringene, sosial kompetanse, aksept for det fremmede i forhold til både kultur og hudfarge, generell grensesprengning og sist men ikke minst - bruk av engelsk som kommunikasjonsmiddel ute i den store verden - var enormt store for elevene våre! For en reise!

Såvidt startet på reisen som varte i 32 timer. Jentene er oppgiret på Langnes Lufthavn. 

 

Herfra går det slag i slag via Bergen til Amsterdam, og så til Kuala Lumpur på andre siden av kloden. Både jentene og vi lærerene merker på kroppen at "korte distanser" har trange fly. På flyplassene klarer vi oss dog bedre! Mye takket være jenter som virker å være merkelig verdensvante der de geleider to voksne på kryss og tvers, og ikke minst alltid rett vei (!), ved å lese skilt som viser vei på selve flyplassene, informasjon på TVer om flynummer, gate og avgangstider, som om de var utdannede reiselivsguider.

Det var bare å følge på så godt man klarte! Flyet til KL var forøvrig romslig med frisk luft og god mat og drikke. De hadde filmer og spill på skjermer innstallert i ryggen på setene, samt muligheter til å chatte med hverandre på de samme skjermene. Luksus.

Kartutsnitt. Her vi omtrent 7 timer fra "final destination" - Kuala Lumpur i Malaysia. 

Da bildet over ble tatt hadde reisefølget fra Storslett Ungdomsskole og Nordreisa VGS rundt 25 timer reisetid bak seg. Samtlige gikk fra jevnlig over fra filmer og spill til dette bildet, hvor flyet bevegde seg sakte, men sikkert, mot reisemålet.

Det er ettermiddag søndag 15.06 lokal tid. KL ligger 6 timer foran klokka i Norge. Det betyr i praksis at vi sto opp når dere her hjemme la dere for natta. Vi håper vi ikke forstyrret nattesøvnen til foreldre og inspektør Ottar Magne Remmen på skolen med plinging fra alle opplevelsene våre!

Vel fremme og etter kjapp innsjekk på hotellet drar vi direkte til Convention Centre mer eller mindre midt i Kuala Lumpur sentrum, for å registere oss i verdens største kunnskapskonkurranse for barn og ungdom på engelsk. Jentene er over seg av begeistring!

Etter litt leting fant vi fram til det norske bannere blant 38 totalt! 

 

Etter registrering går det opp for oss hva vi er meldt på til. Arrangementet finner sted på et svært senter med "ballrooms", "exhibition rooms", auditorier, spisesaler, butikker, cafeer, et akvarium, en diger toetasjers forelesningssal med svært lerret og en mengde rulletrapper og heiser! At det henger 38 forskjellige bannere fra 38 forskjellige land i korridorene rundt omkring, bare forsterker kriblingen i magene våre enda mer!

Vi lærere får utdelt "tags" som bekrefter at vi skal være dommere i den kommende debattkonkurransen. Vi aner foreløpig lite om hvordan opplegget fungerer, men er såpass trygge på engelsken vår at vi klarer å senke skuldrene likevel. Det vi dog merker ganske umiddelbart er at denne settingen uten tvil trigger elevene våre til å bruke det engelske språket. Man merker tidlig at barrierer brytes! Senere i uka merker vi også at både barn og voksne har begynt å tenke på engelsk. Noen ganger ender vi dog opp med en miks av begge språk i samtaler med hverandre, men vi er da blitt så varm i trøya at det ikke spiller noen rolle.

Tone Lise og Torbjørn i stolt positur med sin "judge-tag" i parken rett utenfor Convention Center. 

 

Det foregående er altså dag 1 og dag 2 etter landing i KL. Vi er nå forholdsvis godt orienterte i forhold til veivalg fra hotellet til Convention Center, har funnet en trygg minibank, et supermarked rett ved hotellet, og informasjon om aktivitetene som skal foregå på tirsdag 19.06. Jentene begynner nå å bli godt bevandret i standard formuleringer på engelsk i forhold til retningsorienteringer både i og utenfor senteret, bestilling av mat og drikke og hverdagslig prat med alt fra heisvakter og resepsjonister, til deres jevnbyrdige fra alle verdens kanter, som har samlet seg på denne etterhvert så prestisjetunge engelske kunnskapskonkurransen.

Vi får nemlig høre underveis at enkelte skoler har hatt et eget fag dedikert til denne uka samt at noen "international schools" har engelsk og kun engelsk som hverdagsspråk. Andre skoler igjen gikk under tittelen "(..) school for the gifted (...). Utmerkelser og priser i World Scholar Cup, og deltagelse i Global round/Tournament of champions, brukes av studenter ute i verden som har imponerende punkter på CVen for å komme inn på gode universiteter, som Yale og Harward. I USA og på internasjonale skoler rundt i verden er nemlig debatt et eget fag på skolen. Nå begynte enkelte tannhjul hos oss lærerne å jobbe. Og sikkert hos elevene også!

Sandra har fått god kontakt med en elev fra en skole i Malaysia. Selvfølgelig på engelsk. 

 

DAG 1: Scavange Hunt

Våre elver ble på tirsdag satt sammen med andre elever gruppevis. Disse gruppene ble så sendt, med lærerne på slep, til en "waterpark" hvor de deltok i en svær orienteringsløype med forskjellige oppgaver, utfordringer og morsomme stunts, fordelt på stasjoner rundt omkring i parken. Vi lærere ble sendt alene ut i parken for å observere i bakgrunnen. Vi kunne bare ønske at våre håpefulle klarte oppgavene og fikk en god opplevelse, noe vi i stor grad fikk bekreftet på kvelden da vi endelig møttes igjen på en kunstig laget strand i parken. Hele parken var forøvrig i 1994 bygget på en forlatt, gammel gruve . Bærekraftig! Elevene måtte bruke engelsken for både å klare oppgavene, samt bli kjent med de andre på laget. Dette mestret våre elever til det fulle.

Dag 2: Collaborative writing, Scholar's challenge, og Scholar's bowl:

På dag 2 skal elevene våre skrive essay, svare på 120 spørsmål fra pensumet og delta i en lagkquiz med «klikkere». Her gjaldt det å ha kontroll på fagstoffet, samt klare å samarbeide som lag - slik at man ble enig om hvilke svaralternativ laget skulle gå for. Dette ble en lang og utmattende dag!

Alida i godt driv på onsdagen. Her setter hun seg inn i oppgavekriterier og skriving av essay. 

Dag 3: Team Debate:

Så er det tid for høydepunktet på reisen vår, Team Debate! Elevene må forberede seg til debatt mot lag fra de andre skolene. Denne gangen er lagene samlet skole for skole. Debatten finner sted på Sunway College and University, rett ved siden av vannparken vi var i dagen i forveien. Nå får vi med andre ord et sterkt inntrykk av at opplegget er godt koordinert , og satt sammen med vekt på mestring og trygghet.

I team Debate får to lag et utsagn de skal debattere. Det ene laget skal være FOR utsagnet, det andre imot. Utsagn elevene bl.a skal debattere er: «Diplomacy is better accieved online» og «Romeo and Juliet would end differently if the main characters had used sosial media». Hver debattant får individuelle poeng, og til slutt avgjør dommeren hvilket lag som hadde de beste argumentene - og klarte å overbevise mest. Debatten endes med at elevene skal gi råd og tilbakemelding på hvordan motstanderlaget kan bli bedre debattanter.

Underveis i debatten opplever dessverre jentene våre at et av tre motstanderlag ikke klarer å motstå fristelsen av å være ensidig negative i sin tilbakemelding og vurdering av vårt lag. Vi får bare håpe at dommeren deres kjente sin besøkelsestid og ikke hadde misforstått prinsippene som Scholars Cup er bygget på, nemlig som nevnt; mestring og trygghet. Totalt sett sitter vi lærere igjen med et inntrykk av at det i alle fall hadde vært lærerikt for jentene å debattere på engelsk! Det er mye læring i det å bruke de kunnskapene og erfaringene du har om et tema for å overbevise på et annet språk! Ordforråd, ordvalg, formuleringer og uttale må sitte godt for at debatten i det hele tatt skal fungere! Bra jobba, jenter!

Dag 4: Fridag og Scholar's Ball:

Petronas Twin Towers. En gang de høyeste tvillingtårnene i verden. 

 

På torsdagen har vi store deler av dagen helt fri, og vi tilbringer et par timer som vist på bildet over, i Petronas Twin Towers. Samt i sengene våre på hotellet. Vi kjente på dette tidspunktet at det var litt va et sirkus vi hadde hevet oss med på!

Utsikten fra tårnene var helt enorm! Uansett hvilken retning vi kikket i, så vi hele byen, samt områdene i ytterkant! Vi tok en liten heis helt opp til 86 etasje... Hjelpes! Det var som om vi kjente at lufta ble tynnere og tynnere, og det presset i hode og ører. Men som sagt, for en utsikt! Under følger et bilde fra 86. etasje.

Byparken ved siden av KL Convention Center. Bilene ble små, menneskene usynlige. 

 

På kvelden samme dag er det "Cultural fair". Her viste både VGS-gruppa og vi frem standene våre med norsk mat, fakta om Norge, tradisjonelle norske klesdrakter, strikking, norske skistjerner og medfølgende drakt samt noen norske penger.

Nora forteller entusiastisk om mat, klesdrakter og The Sami people på "Cultural fair". 

 

Denne dagen hadde altså mye å by på! "Cultural fair foregikk over 3 - 4 timer på kvelden hvor gruppa vår fortalte om tykt og tynt om Norge. Det var til og med en elev fra Japan som belærte Torbjørn om "The house of Glucksburg" med tanke på kongelig blod og sleksttre i Skandinavia, noe han som dedikert engelsk- og matematikklærer ikke hadde hørt et eneste snøft om tidligere, så her var det noe å lære for alle! Lokalet var fullpakket og alle standene var så godt forberedt at alle lærte noe om alle! Jentene våre var kjempeflinke, noe som resulterte i et evig og jevnt sig av nysgjerrige fra rundt om i verden til vår stand. Og igjen, alt foregikk på engelsk! Kjempeartig! Vi lærere var kjempeimponerte av både Nora, Alida og Sandra! Under kommer flere bilder fra vår stand.

"Cultural Fair" var ikke en konkurranse man kunne score poeng i når det gjaldt den offisielle konkurransen, men likevel observerte vi en drone som fløy over hodene våre inne i lokalet. Her ble det filmet, og observert fra arrangørenes side. Dersom dette var en poenggivende del, hadde nok våre jenter scort veldig bra!

Sandra og Tone 

 

Kvelden ble avsluttet med en stor fest, Scholar´s ball. Her ble det danset inn i natten til heftige poprytmer.

Dag 5: Premieseremoni:

Som du ser på bildene under, så var premie- og avslutningsseremonien enorm! Det var ærlig talt et salig kaos av elever som gikk av og på scenen i ett eneste stort kjør! Over 10.000 medaljer og trofeer ble delt ut. Også våre jenter fikk gå på scenen å hente medaljer! Nora fikk for eksempel sølvmedalje i "History», hun fikk også medalje som beste debattant og flest individuelle poeng i konkurransen. Sandra og Alida vant «Da Vinchi medal of honour». Dette ble en lang dag, premieutdelingen varte fra 12-21.00.

Medalje- og pokalbordet under avslutningsseremonien. 

 

Helt til slutt synes vi det er på sin plass å avslutte med følgende screenshot fra den offisielle Scholars Cup siden:

Jentene har gjort inntrykk! 

 

Vi vil gjerne takke sponsorer fra Nordreisa næringsliv, Nordreisa Kommune, Storslett skole, Odd-Leif Holm og Knut Lilleberg som gjorde det mulig for jentene å delta. Uten solid økonomisk støtte hadde ikke dette vært mulig. Vi vil også takke inspektør Ottar Remmen for å ha koordinert reisen, tatt seg av all påmelding og bestillinger. En kjempejobb!