Monica Steinsvik Larsen har helt rett når hun mener at Skjervøy er like vakkert som Lyngen og Reisadalen. Men jeg mener at det er vanskelig for en liten kommune å markedsføre seg selv, regionalt og internasjonalt, fordi dette gjerne krever at man må ansette en person til å gjøre jobben – noe som er kostbart og tidkrevende.

Skjervøy kommune valgte 2017 å gå inn i destinasjonsselskapet Visit Lyngenfjord. Vårt arbeid er å markedsføre, selge reiselivsbedrifter og utviklede de fem medlemskommunene innen reiselivsnæringen. Et av utviklingstiltakene vi nylig har gjennomført er å bli et bærekraftig reisemål. Dette har gjort oss til den første bærekraftige destinasjonen i Nord-Norge, etter Svalbard. Noe Skjervøy kommune selvfølgelig også er en del av.

For å forklare hvordan vi markedsfører Skjervøy, så vi arbeider vi først og fremst mot turister og tilreisende fra hele verden, og dessverre ikke like mye mot innbyggerne i regionen. Dette bidrar nok til at vi er lite synlige ovenfor lokalbefolkningen rundt Lyngenfjord og at de ikke får nok informasjon og kunnskap om vårt arbeid. Vi bruker mye tid og ressurser på vår hjemmeside, hvor vi blant annet skriver om utvalgte vandreturer, toppturer og overnattingstedene i Skjervøy kommune. Dette gjøres både på norsk, engelsk og tysk. Bedrifter som er medlemmer hos oss er og synlige hos Visit Norway – som har over 17 millioner besøkende på sine sider.

Med tanke på salg, så deltar vi reiselivsmesser verden over. I tillegg organiserer og gjennomfører vi presseturer for journaliser. Presseturer er et viktig verktøy for å markedsføre regionen ut til resten av verden gjennom artikler skrevet i magasiner og aviser. Som et resultat av en pressetur ble det i mars publisert en artikkel i Spiegel Online, den største avisen i Tyskland, om toppturer i Lyngenfjordenregion. Denne hadde en markedsverdi på over to millioner norske kroner.

Det samme gjelder visningsturer. Disse gjennomføres for å vise turoperatører regionen og spesielle reiselivsprodukter og sørge for at turoperatørene blir godt kjent med hva regionen og bedriftene her har å tilby, slik at de kan selge bedre. I slutten av måneden vil det komme flere turoperatører fra Danmark, Taiwan og Kina som vi tar med til Skjervøy for å besøke Aurora Salmon Centre, Arctic Panorama Lodge, Hotell Maritim og Hurtigruten. Arbeidet med visingsturer foregår året rundt og dette gjør vi ikke bare for Skjervøy, men også for medlemskommunene Nordreisa, Storfjord, Kåfjord og Lyngen. Vi arbeider også med utvikling, veiledning og hjelp i forbindelse med salg av reiselivsprodukter for bedrifter. Dette førte blant annet til at Lyngen Outdoor Center på Uløya solgte mange toppturpakker denne skisesongen.

Jeg vil gjerne trekke frem tre konkrete utviklingstiltak destinasjonsselskapet arbeider for tiden. Det første er at vi utvider og oppdaterer den svært populære Vandreguiden for Lyngenfjord, som presenterer over 40 utvalgte fotturer fra hele regionen – også i Skjervøy. Det andre er Reiseguiden vår, som per i dag kun gjelder Kåfjord, Storfjord og Lyngen, men som etter hvert også vil presentere Nordreisa og Skjervøy. Det siste er at vi skal begynne å utvikle og markedsføre Skjervøy som en toppturdestinasjonen. Dette fordi vi ser at Skjervøy er har et enormt potensial med sine magiske fjelltopper og øyer.

For å avslutte vil jeg si at jeg stiller meg bak Trond Davidsens utsagn om at bedrifter må ta sitt ansvar. Dette jeg kan bekrefte at dem også gjør! Det samme gjelder for Skjervøy kommune, som jeg oppfatter som veldig proaktiv som går inn i Visit Lyngenfjord, støtter opp om vårt arbeid og ser viktigheten i å ha et felles destinasjonsselskap for regionen. Jeg vil også rose kommunen for å være engasjert og selv ta initiativ til saker  – som for eksempel det forestående møtet med Hurtigruten. For oss er både bedriftene og kommunene viktige aktører og lagspillere for at vi skal lykkes med reiselivet i Lyngenfjordregionen.

REISELIVSSJEF: Georg Sichelschmidt i Visit Lyngenfjord. Foto: Arne Teigen