Prikker i førerkortet er viktig for trafikksikkerheten

  Prikkbelastningsordningen har vært en suksess siden den ble innført for 17 år siden. Derfor er det overraskende og foruroligende når Frp sier at de vil skrote den.

Illustrasjon  Foto: Kristina Båtnes Hestdahl

leserbrev

Vi vet at prikkbelastningsordningen virker preventivt, er forutsigbar og enkel å forholde seg til for trafikantene. Den bidrar til færre ulykker. Akkurat slik den var ment. Det er ingen tvil om at prikkbelastning gir et veldig godt bidrag til økt trafikksikkerhet på norske veier, og at ordningen selvfølgelig har kommet for å bli.

Norge setter standarden i Europa for trafikksikkerhetsarbeid. Innretting, virkemidler og resultater brukes som rettesnor for andre land. Ett element i dette arbeidet er hvordan vi reagerer overfor trafikanter som ved gjentatt farlig trafikkadferd setter andres liv og helse i fare. Derfor er det svært overraskende at Fremskrittspartiet sier i media at de vil fjerne et av virkemidlene som vi vet bidrar til trafikksikkerhet, nemlig prikkbelastningsordningen.


Nå er det enda dyrere å bli tatt for ulovlig mobilbruk i bilen

Fra og med 1. januar er bøtene for ulovlig mobilbruk i bil blitt høynet til 5000 kroner.


Prikkbelastningsordningen i Norge ble innført 1. januar 2004. En rekke europeiske land hadde da lignende ordninger, men den norske modellen skiller seg ut ved at det bare er trafikkfarlige overtredelser som inngår. Førerkortet kan inndras etter gjentatte overtredelser som ikke hver for seg kvalifiserer til direkte inndragning. Ordningen skal gi adferdsendring ved at det varsles hver gang det ilegges prikker, og det gis et særlig skriftlig varsel ved fire prikker. Systemet er dermed høyst forutsigbart også for gjentakelsesovertredere, og gir den enkelte all mulighet til å justere egen adferd før førerkortet inndras for seks måneder ved åtte prikker. Ved å endre adferd vil ilagte prikker slettes. Systemet er like enkelt og rettferdig som i idretten; uønsket adferd gir først advarsel, så gult kort – og til slutt rødt, og spillenekt neste kamp.


Det er 80-sone i denne tunnelen, men en bilfører ble målt til 156 km/t

Fartskontrollen i Nordnestunnelen lørdag førte til to førerkortbeslag og åtte fartsbøter.


Ordningen er tidligere evaluert to ganger på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Basert på resultatene fra perioden 2004-2007, ble den utvidet og skjerpet fra 1. juli 2011. Flere alvorlige overtredelser ble inkludert, og det ble innført dobbel prikkbelastning for førere som har førerkortet på prøve, dvs. de første to årene etter førerprøven.

Prikkbelastningen ble sist evaluert i 2015 av Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten viste klart at sannsynligheten for nye overtredelser reduseres for dem som har pådratt seg så mange prikker at de risikerer å miste førerkortet ved neste overtredelse. Dette viser at prikkbelastning har den tilsiktede effekten på trafikkadferden – også for gjentakelsesovertredere. Denne effekten bidrar til nedgang i antallet trafikkulykker. For førere i prøveperioden fant TØI også nedgang i ulykkesrisiko etter innføring av dobbel prikkbelastning. Rapporten konkluderte med at prikkbelastning av førerkort ser ut til å ha en gunstig effekt på trafikksikkerheten.

Prikkbelastning gir et veldig godt bidrag til økt trafikksikkerhet på norske veier, og ordningen har selvfølgelig kommet for å bli.


– Hva er det som skjer med oss når vi har det så enormt travelt?

Kristin Anita Hansen og Eva Pedersen tar et oppgjør med fartsglade bilister.