Forbrukerrådet får oftest spørsmål om bruktbil

Oslo (NTB): Så langt i år har Forbrukerrådet fått 35.468 henvendelser fra forbrukerne. Statistikken toppes av dem som frykter de har gjort et dårlig bruktbilkjøp.

Så langt i år har Forbrukerrådet fått 35.468 henvendelser fra forbrukerne. Statistikken toppes av dem som frykter de har gjort et dårlig bruktbilkjøp. Foto: Frank May / NTB scanpix 

innenriks

I år som i fjor dreier det aller vanligste spørsmålet til seg om kjøp og salg av bruktbil.

– På andreplass kommer leie av bolig, etterfulgt av spørsmål om håndverkertjenester knyttet til bolig, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Blant de over 4.000 av bruktbilhenvendelsene, er feil på bruktbilen en gjenganger blant henvendelsene. Hele sju av ti tar kontakt fordi de mener de har fått en bil som er dårligere enn det de kunne regne med og ble opplyst om, opplyser Forbrukerrådet.

Flønes oppfordrer bilkjøpere til å sjekke bruktbilen nøye før man slår til og viser til Forbrukerrådets sjekkliste for bruktbilkjøp.

– Ta den med til et verksted før du kjøper bilen og få gjennomført en sjekk, sier Flønes. (©NTB)