Reklameomsetningen går ned, men vokser kraftig på nett

Den totale omsetningen fra reklame har gått kraftig ned så langt i år. Omsetningen av nettreklame er fremdeles størst og vokser stadig, ifølge Mediebarometeret.

Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix 

innenriks

I løpet av årets første åtte måneder er det totalt omsatt reklame via mediebyråene for 6,09 milliarder kroner – sammenlignet med 6,47 milliarder på samme tid i fjor. Det er en nedgang på 5,9 prosent.

Ved utgangen av juli i år var den totale nedgangen på 6,9 prosent. Men en langt bedre august måned har dempet nedgangen noe.

– Vi ser en liten oppgang i august måned sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Så får vi håpe at dette er bare starten på en opptur for høsten 2019. Det gjenstår å se – og det er lov å håpe, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Reklameomsetningen vokste både på nett og på TV i forrige måned, henholdsvis med 12,2 og 2,4 prosent.

Mens TV står for den største nedgangen så langt i år (8,1 prosent), går omsetningen av nettreklame ned kun 1,4 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor.

– Sånn sett har internett gode muligheter til å komme på den positive siden – og det kjapt. Det skal en veldig god høst til for at TV skal klare det tilsvarende, sier Larsen.

(©NTB)