For ifølge driftssjef Petter Sundbakk ved Torghatten Nord har fergeselskapet fått inn plenty av søknader på de i alt fire stillingene som utgjør det nye tredjeskiftet på sambandet Storstein - Nikkeby- Lauksundskaret.

- Ja, vi har vel fått 20 søknader på hver av de fire stillingene. Det er mer enn det vi har fått på lignende utlysninger tidligere, sier Sundbakk.

Andre tider

Torghatten Nord har utlyst en kaptein-stilling, en maskinsjef-stilling samt to matros-stillinger på skiftet som fylkesrådet valgte å legge inn i budsjettet for 2016.

Og mens det før om årene kan ha vært vanskelig å besette stillinger på ulike fergesamband, så konstaterer Sundbakk at ting endrer seg - blant annet som følge av tilbakegangen i oljenæringen.

- Ja, det er andre tider i markedet nå. Det merker vi godt. Det fører til at vi får flere gode kandidater å velge blant, sier Sundbakk.

I februar

Torghatten Nord begynner ansettelsesprosessen over nyttår. I februar skal de nye rutene etter planen være på plass, bekrefter Mats Kongshaug, kvalitetsrådgiver for hurtigbåt og ferge i Troms fylkestrafikk.

- Ja, det er klart at det blir to rundturer mer hvert døgn, sier Kongshaug.

Det betyr at de mye kritiserte oppholdene i fergetrafikken på formiddagen og ettermiddagen blir borte i det nye ruteoppsettet.

- Vi har ikke detaljene helt klare ennå men vi unngår i alle fall oppholdene på formiddagen og ettermiddagen med den nye ordningen, ja. Vil komme tilbake til detaljene på nyåret, sier Sundbakk.