- Har gått i ett

De siste dagene med kulde har gitt bergingsmannskapene mer enn nok å gjøre.

PASS PÅ: Det er spesielt frosne dieselfilter og kondens i drivstofftanker som er problemet for vogntog. Pass på at kjøretøyet er godt nok rustet for ekstreme temperaturer.  Foto: Privat.

KALDT: Thomas Andersen i Skibotn Tungberging opplevde 40 minusgrader i Nord-Sverige på oppdrag.   Foto: Privat.

nyheter

Thomas Andersen i Skibotn tungberging kan fortelle at det har gått i ett siden kulda kom inn over oss denne uka, faktisk siden romjula når han oppsummerer oppdragene han har hatt så langt.

- De siste dagene har det gått på trailere som har fått stans på grunn av kulda, opplyser han til Framtid i Nord.

43 minusgrader

Andersen er på tur hjem fra Karesuando i Nord-Sverige hvor han har vært på berging av et vogntog som fikk stans i minus 42 grader.

Under slike ekstreme temperaturer er det ikke verken lett å få start på kjøretøyene, eller å oppholde seg utendørs for den saks skyld.

Det er spesielt frosne dieselfilter og kondens i drivstofftanker som er problemet for vogntog, og innehaveren av Skibotn tungberging anbefaler alle sjåfører om å passe på at kjøretøyet er godt nok rustet for ekstreme temperaturer.

- Temperaturer ned mot 50 minusgrader kan også være problematisk for diesel som kan fryse, opplyser Andersen.   

- Ha med pledd

Mange personbiler står også. Ole Isaksen Skogmo fra Skibotn berging og utleie kan fortelle at de har hatt mye å gjøre de siste dagene.

 - Det er utelukkende startproblemer og opptining av nedfrosne biler, sier han på telefon kjørende mot neste bilist som ikke fikk start på bilen denne morgenen.

Skogmo råder bilister om å sjekke om batteriet på bilene fungerer slik de skal, og helst bruke motorvarmer for de som har det.

- Skal man på kjøretur i ekstrem kulde, må man også ha med pledd og varme klær, oppfordrer han.