Hun hadde torsdag sin aller siste arbeidsdag – nesten 44 år etter at hun begynte som ferievikar i daværende Lyngen Sparebank.

– Jeg valgte å ta sluttpakken. Jeg var uansett ikke innstilt på å fortsette til jeg blir 67 år. Beleilig at tilbudet om ”pakke” ble presentert, sier Hanssen.

Hun synes det på samme tid både er vemodig og litt godt å gi seg i arbeidslivet.

– Jeg forlater en god arbeidsgiver og trivelige kolleger. Jeg vil savne kontakten med kundene. Nå ser jeg likevel fram til å gjøre noe annet i livet. En ny epoke innledes.

Les også fra arkivet: Stor giverglede i Lyngen

Høyt respektert

Randi Hanssen misliker store ord om egen person. Hun toner gjerne ned det faktum at hun knapt har vært sykemeldt, og framstår som en uvanlig stabil og høyt respektert ansatt.

– Jeg har vært heldig som har god helse og holdt meg frisk. Jeg har alltid vært motivert og gledet meg til å gå på jobb. Det har likevel blitt noen egenmeldinger.

– Hvordan ser du for deg hverdagen som pensjonist?

– Rart å tenke på at jeg ikke skal på jobb. Jeg har forberedt meg rent psykisk på hva som venter. Jeg blir å bruke mer tid på å gå i naturen.

Les også: Mer valuta for pengene

Bankvesenet har vært gjennom rivende teknologisk utvikling, spesielt på 2000-tallet. Flere runder med nedskjæringer, skjerpede krav til kompetanse og resultatmål for salg av nye produkter har preget næringen. Digitaliseringen skjer i stadig raskere tempo.

– Da jeg startet i banken, brukte vi mest tid på innskudd, uttak og lån. De første datamaskinene kom litt senere. Nå har vi fokus på rådgivning, hvor vi ønsker å finne best mulige løsninger for den enkelte.

Eneste arbeidsgiver

Randi Hanssen begynte 5. juni 1972 som feriervikar. Hun visste lite at banken skulle bli hennes eneste arbeidsgiver. Et år på Handel og kontor er blitt etterfulgt av en rekke kurs og utdanning i banken, slik at hun har status som autorisert finansiell rådgiver.

Hun har jobbet i tre ulike bankbygg på Lyngseidet. I samme periode har det vært ni banksjefer.

– Utviklingen har gitt bankansatte bedre tid til rådgivning av kundene. Nettopp kontakten med hvert enkelt menneske har jeg satt stor pris på, og vil savne det i fortsettelsen, forteller Randi Hanssen.

Les også: Bank, bank! Hvem der?