Det ble en tøff start på året, med 23 drepte i januar og februar. I mars mistet vi syv mennesker, viser foreløpige tall fra Statens vegvesen. Til sammenligning ble 23 mennesker drept i trafikken samme periode i 2015. Foreløpige data fra 2015 viser de laveste ulykkestallene siden 1947, med 118 drepte.

– Hold fartsgrensen og kjør etter forholdene. Det er rådet som redder flest liv, sier Guro Ranes i Statens vegvesen, i en pressemelding.

– Det er fart som tar liv, og ikke bare glatte veger

– Mange steder er vegene nå frie for snø, tørre og fine. Men husk at det ikke er glatte veger som tar flest liv. Det er fart som tar liv, og farten har en tendens til å øke i takt med gradestokken, sier Ranes.

Les også: Ti omkom på vegene i januar

I 4 av 10 dødsulykker i perioden 2005-2014, var fart medvirkende årsak. Med enkle tiltak kan hver og en av oss påvirke ulykkesstatistikken i positiv retning, opplyser vegvesenet.

– Trafikksikkerhet er ikke en tryllekunst. Husk bilbeltet, kjør rusfritt, hold fartsgrensene, ta hensyn til hverandre og kjør etter forholdene, så skal vi i vegvesenet gjøre det vi kan for å bygge og drifte trygge veger og legge forholdene til rette for trafikksikre valg, sier Ranes.

– Mye høyere risiko på MC

Nå som snøen er tint mange steder på vegene, er det nok mange våryre motorsyklister som tar fram tohjulingen. Mellom april og juni i 2015, omkom tolv motorsyklister i trafikken. Det er to flere sammenlignet med samme periode i 2014.

– Motorsyklistene har ikke hatt den samme positive utviklingen på ulykkesstatistikken som andre trafikantgrupper. I år håper vi på en nedgang. På motorsykkel sitter du utsatt til, og har mye høyere risiko for å bli involvert i en ulykke. Når noe går galt, går det ofte veldig galt, sier Ranes.

Les også: Detaljregulering av E8 ute på høring

Motorsyklistenes egen organisasjon, NMCU, har sammen med Statens vegvesen laget en egen strategi for å bedre trafikksikkerheten for motorsyklister.

– MC-ferdighetene kan være rustne etter en lang vinter. I tillegg er ikke bilistene vant til å måtte dele vegen med tohjulinger. Da er det viktig at vi alle tar det med ro, og sørger for å se og bli sett, sier Ranes.