Statens vegvesen kontrollerte sist vinter beltebruken til 16.300 busspassasjerer. 3.600 av disse satt usikret, men alle har sluppet unna med muntlige advarsler. Men nå er det slutt på snillismen fra Vegvesenet.

-Uten belte er du til fare for deg selv og de du reiser sammen med om det skulle skje en ulykke. Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et viktig virkemiddel for å få flere til å ta trafikksikre valg, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen i en pressemeldingen.

Kan redde liv

Blir du tatt i en bussbeltekontroll nå, kan du måtte punge ut med 1.500 kroner. Og det kan fort komme mye penger inn i starten. For selv om 87 prosent var klar over at det er påbudt å bruke belte i buss oppgir bare én av to at de faktisk bruker belte i bussen.

-Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder passasjerene på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs.

- Si ifra

De som som oppgir at de ikke bruker belte oppgir gammel vane og glemsel som årsak til det. Derfor fokuserer Statens vegvesen på informasjonsmateriell i busser over hele landet. Så har også bussjåføren en rolle oppi det hele.

-Vi hører stadig at påminnelser fra sjåføren får det til å si «klikk, klikk, klikk» bakover i seteradene. Ikke vær redd for å si ifra til sidemannen heller. Du ønsker ikke få sidemannen over deg om det skulle skje en ulykke. Samtidig kan din påminnelse spare sidemannen for 1.500 kroner i gebyr, sier Lutnæs.

Ifølge Statens vegvesen er det ikke alle busstyper som har krav til belte. De det gjelder er busstyper med ståplasser og som er ment for lavere hastigheter med hyppige stopp.