Har du skiftet til vinterdekk?

Til helga er det ventet minusgrader flere steder i Nord-Troms.

  Foto: NOKIAN

Dette må du huske når vinterdekkene skal på:
  • Sjekk at mønsterdybden er mer enn lovkravet på 3 millimeter.
  • Sjekk alderen på dekkene. Det gjør du ved å se på DOT-merkingen på siden av dekket. For eksempel betyr 0212 at dekket er produsert i uke 2 i 2012. Dekkene bør byttes etter omtrent 6 år.
  • Vær ekstra varsom de første gangene du kjører på glatte veier om høsten, slik at du blir vant med vinterføret.
  • Vurder å ha med kjetting eller andre hjelpemidler i bilen. Kjetting på boks er også et alternativ.
  • Sjekk luftrykket etter at du har skiftet dekk.
  • Lagre dekkene mørkt og tørt, så holder de lenger.
  • KILDE: KLP Skadeforsikring

Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder i KLP Skadeforsikring.  Foto: Pressefoto

nyheter

For hver dag som går i oktober, øker risikoen for å våkne opp til snø eller isglatte veier, spesielt på fjellet. Det er bilførerens ansvar at bilen har godt veigrep. Da gjelder det å ha lagt om til vinterdekk i tide, mener Robin Wulff-Nilsen, avdelingsleder i KLP Skadeforsikring.

– Er du hjemme, kan du ha vinterdekkene og jekken lett tilgjengelig, slik at det er mulig å få skiftet dekk hvis du våkner opp til hvite veier, sier han.

Sjåførens ansvar

Fra og med 1. november kan du kjøre med piggdekk over hele landet, men fra 15. oktober kan du kjøre med piggdekk i Nord-Norge. Likevel, er det føret som gjelder for når vinterdekkene skal på.

– Hvis en ulykke skyldes at dekkene ikke var gode nok for føret den dagen, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet. På større skader kan dette utgjøre mange tusen kroner, sier Wulff-Nilsen.

Tilstrekkelig veigrep

Forsikringsselskapet krever at bilen skal ha tilstrekkelig veigrep, og det handler ikke bare om å ha godt nok feste opp bakkene mot hytta:

– Du skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned. At veigrepet er godt nok går mer på at du har kontroll på bilen og klarer å stoppe når det er nødvendig, enn at du kommer deg fram, påpeker han.

Sommerdekk best før frosten

Sommerdekk har faktisk bedre veigrep på sommerføre og våt vegbane enn det vinterdekk har. Gummiblandingen i vinterdekk er utviklet for kuldegrader. De holder seg myke når det er kaldt, men det er dokumentert at de egner seg dårligere på regnvåt, varm veibane.

– Så lenge det ikke er frost der du bor, er sommerdekk fortsatt helt greie å kjøre på. Men skal du til fjells, er det ingen grunn til å utsette dekkskiftet, sier Wulff-Nilsen.