FRAMTID I NORD MENER:

Krasj eller landing?

De burde innsett at popstjerner behøver gode managere.

nyheter

At mange tenkte det aldri ville gå var så, men det var heller ikke mange som ble overrasket over at Ola Giæver jr. startet sitt eget flyselskap. Gründeren, piloten og forretningsmannen har gjennom hele sitt liv vært kjent som uredd og full av pågangsmot.


FlyViking konkurs etter sju måneder

Flyselskapet FlyViking, som startet med flyginger i mars i år, legger ned virksomheten og slutter å fly 12. januar neste år.

 

Han har kjøpt seg inn og solgt seg ut av tidligere TFDS og av Widerøe, blant annet. Han har fløyet for Widerøe og blitt rikskjendis for dem, men fikk dernest sparken.


Flyviking-direktøren: – Ikke i tvil om at en ny flyaktør kan lære av våre feil – og lykkes

Fredag kom nyheten om at styret i FlyViking har besluttet å innstille driften i selskapet.

 

Denne oppsigelsen ble tilsynelatende også starten på en personlig vendetta for lyngsværingen. Via Facebook har Giæver jr. gått til angrep etter angrep. Det har gått på økonomi, på flysikkerhet og på service. Men samtidig som han har dryppet galle på konkurrenten, har han smurt salvie på eget pågangsmot. Ola Giæver jr. gir aldri opp!

Derfor, etter en meget turbulent oppstart, kom til selskapet på vingene i mars i år. Men allerede da dukket det opp problemer med billetter og bagasje. Siden har det vært kansellerte ruter, tiltagende misnøye blant kundene og til sist altså en brutal buklanding.

Det nyttet ikke at selskapets styre for noen måneder siden tok grep og degraderte gründeren, ga ham munnkurv og satte Heine Richardsen i kapteinsetet. Da var kapitalen brukt opp og køen av problemer så lang at styret ikke så annen løsning enn å si takk for turen.


Ekspert tror FlyViking-konkurs vil føre til økte flypriser i nord

Widerøe vil sannsynligvis øke prisene på de rutene der de tidligere konkurrerte med konkursrammede FlyViking, ifølge NHH-professor.

 

Richardsen har erkjent at de burde tatt grep før, og helst fra starten av. De burde startet med mindre fly og hatt orden på billettsystemet før take off. Han burde lagt til en annen markedsstrategi enn hevntørst.

Noen hevder nordlendingene har sviktet FlyViking ved å velge andre transportører. Dette er nok en del av sannheten, men langt fra den hele. FlyViking, og Ola Giæver, burde hatt mer is i magen fra starten av. De burde satt sin egen sikkerhet først, og sørget for at alt virket før de meldte “ready for take off”. Og de burde innsett fra starten av at også popstjerner har managere.


Lyngen-ordføreren: - Særdeles beklagelig

- Det var en bedrift med stort potensiale.

 

Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute. Eller er det det? De som kjenner Ola Giæver jr. vet at han tåler en krasj. Ingen må bli overrasket om kaptein Giæver og hans besetning kommer seg på vingene igjen.