Hurtigruten varsler storsatsing – kjøper enda et skip

Hurtigruten varsler storstilt oppgradering av både MS Richard With og MS Nordlys.

  Foto: Ole C. Salamonsen/Hurtigruten

nyheter

Begge de to skipene ble solgt til kommandittselskaper for å få inn penger i en tid der de tidligere Hurtigruten-selskapene OVDS og TFDS sto overfor store finansielle utfordringer. Siden har de blitt leid tilbake gjennom langsiktige avtaler. Men før jul kjøpte Hurtigruten MS Richard With, og torsdag ble selskapet Kirberg Shipping torsdag ble overført til Hurtigruten. Det betyr at MS Norslys nå også er et heleid skip.

- Dette er gode nyheter både for oss, våre ansatte og ikke minst våre gjester. De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Siden 1893

MS Nordlys skal etter planen fortsette å gå langs Norskekysten i årene som kommer. Fredag er anbudsfristen på Kystruten.

– Hurtigruten kommer til å legge inn bud. I 125 år har vi vært en livsnerve langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA, og ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Uansett hvordan anbudet går, så vil Hurtigruten å seile mer langs kysten av Norge.

– Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner anbudet eller ikke. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtida – med eller uten en avtale med staten, sier Skjeldam.

Flere oppgraderinger

I løpet av første halvdel av 2019 skal MS Norslys bygges om og oppgraderes. Da skal blant annet alle lugarene og fellesområdene pusses opp, samt at skipet vil få flere suiter enn det har i dag. Suitene akterut på dekk seks skal få store panoramavinduer og karnapper der gjestene skal kunne nyte utsikten, akkurat som i MS Richard With.