Passasjer Karl-Gunnar Skjønsfjell forteller om et flyveselskap som har kansellert fire av turene han skulle ut på, og som er svært kritisk til at årsaken er teknisk feil. Skjønsfjell mener det ikke handler om feil på flyene, men om et selskap som bevisst dropper å trafikkere Sørkjosen Lufthavn med fly for å spare penger.

Skjønsfjell mener Widerøe ikke er til å stole på.

På den andre planeten sitter Widerøes informasjonssjef, Catharina Solli. Hun beklager at Skjønsfjell tilfeldigvis har kommet ut for tre avganger med tekniske feil og en med dårlig vær, men står fast på at det er uflaks.

Solli mener Widerøe er til å stole på.

I 2016 ble flyveselskapet, som har monopol på passasjertrafikk på Sørkjosen, kåret til det selskapet med best regularitet - i verden. Tallenes talle tilsier at Widerøe sin regularitet på Sørkjosen Lufthavn var 92,6 prosent i 2016. I fjor hadde den falt til 90,3 prosent. Med andre ord så mangler hver tiende.

Widerøes utfordring er å forklare hvorfor de har så mye tekniske feil på sine fly. Solli forsøker i intervjuet å forklare det med at flyene har tøffe ruter å fly og værharde plasser å lande. Det er greit, men hvorfor rammer det Sørkjosen hardere enn andre flyplasser i landsdelen?

Det er dette Skjønsfjell og vi ikke forstår. Og det er det Widerøe må finne ut av og få en stopp på. Og dersom flyselskapet ikke selv kan finne ut av det, må Staten ta grep. Norge betaler Widerøe for å fly på Sørkjosen. Ikke over...