- Innenfor svært stramme økonomiske rammer er jeg tross alt fornøyd med at vi får til å prioritere asfaltering av disse strekningene, selv om behovet på våre 3000 km fylkesveg er adskillig større, sier fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

I Nord-Troms får fylkesvei 91 mellom Svensby og Lyngseidet over 11 kilometer ny asfalt. Fylkesvei 348 mellom Langfjord og Akkarvik får 3,8 kilometer ny asfalt.

Én kilometer ny asfalt kommer også strekningen Oteren-Furuflaten til gode. Dessuten blir det asfaltert 560 meter på fylkesvei 865, samt deler av rundkjøringen.

Fylkesvei 866 mot Skjervøy kan få tilsammen rundt 2,7 kilometer asfalt, mellom Ravelseidet - Skjervøy sentrum og mellom Ravelseidet og Hamneidet. Strekningene ligger som førsteprioritet dersom det kommer ytterligere midler.

Programmet for asfalt er utarbeidet på bakgrunn av Statens vegvesen sine faglige anbefalinger, og med utgangspunkt i Troms fylkestings vedtatte budsjett for 2018.

Trafikksikkerhet, trafikkmengde, viktighet for næringstrafikk, vegdekkets tilstand per nå og tilgjengelig økonomi er momenter som er tatt med i vurderingen.

- Fylkesveg 858 i Balsfjord (Malangen) og fv. 91 i Lyngen er de områdene der det vil bli lagt mest ny asfalt i dette året. Dette er strekninger som lenge har stått på lista med behov for opprusting av vegdekket understreker Prestbakmo, og fortsetter:

- Med et totalt etterslep på fylkesvegnettet i Troms på nærmere 8 milliarder (70-80 mrd. nasjonalt), er det åpenbart at det trengs et nasjonalt etterslepsprogram, som gjør det mulig for fylkeskommunen blant annet å ruste opp og dekkelegge adskillig flere mil med vei enn hva Storting og regjering i dag gjør mulig.

Kostnadene for ny asfalt i 2018 er berammet til 80 millioner kroner. Noen av strekningene kan måtte utsettes om ikke tilleggsfinansiering løses.