– Vi deler i Erasmus-prosjektet erfaringer mede våre utenlandske kolleger. Vi fikk tidligere i skoleåret stort utbytte av besøket til Estland og Island, sier rektor Eirin Larsen.

Den digitale hverdagen går som en rød tråd gjennom opplegget. Samtlige 27 elever i barneskolen og tretten unger i barnehagen på Furuflaten involveres i undervisningen. Prosjektet begynte i fjor høst og avsluttes neste sommer.

Ni lærere fra de fire nevnte nasjonene kom mandag til Lyngen. Tirsdag og onsdag ble brukt faglig ved å evaluere situasjonen og diskutere framdriften. Gjestene og samtlige ved oppvekstsenteret satte torsdag kursen mot Tromsø.

Koder roboter

Elevene holdt tirsdag en konsert for gjestene og presenterte skolen. Onsdag ettermiddag hadde lærerne satt av tid til tur i skogen.

– Den viktigste intensjonen ved Erasmus er at elevene blir flinkere å kode og bruke roboter, sier Eirin Larsen.

Sirje Sinitskaja og Maia Tohver fra skolen Uuemoisa i Haapsalu i Estland uttrykker stor tilfredshet med oppholdet i Lyngen. De underviser ved en skole med 147 elever i barneskolen. Barnehagen i samme lokale har plass til 42 unger.

Sinitskaja er for første gang i Norge, mens Tohver har vært lengre sør i landet.

– Her er det mye vakker natur. For meg er det nytt med nærheten til store fjell, noe vi mangler i hjemlandet, sier Sinitskaja.

Bedre oversikt

Hun ser flere fordeler med en liten kontra stor skole.

– Lærerne får bedre oversikt over elevene på en liten skole. Et annet pluss er at forholdet mellom skole og hjem blir bedre, sier Sirje Sinitskaja.

Lyngsdalen er den desidert minste av skolene som inngår i nettverket. De fire andre er i byer. Den katalanske skolen er i Barcelona.

Bruker mye tid

Oppdraget i forkant av besøket på Furuflaten var hva som skjer når elevene for første gang går til skolen. Teknologi stod sentral i hvordan oppgaven ble løst.

– Elevene brukte mye tid til forberedelser om trafikk på skoleveien. De fikk derimot ikke belyst hvorfor noen var redde for mørket på vei til skolen, sier Larsen.

Det meste av utgiftene dekkes gjennom EU-midler.

– Vi legger ned mye tid på Erasmus. I tillegg kommer rollen som lokalt vertskap, men det belaster ikke budsjettet for Lyngsdalen oppvekstsenter, forteller rektor Eirin Larsen.

LÆRERE: Rektor Eirin Larsen (til venstre) er vertskap på Furuflaten for ni lærere fra Erasmus-prosjektet.