- Får vi sjåfører til å laste ned en app, sier en student og ser på de fire medstudentene rundt bordet på Universitetet i Tromsø.

- Kan vi sette opp kamera her, sier en student ved et annet gruppebord, og peker på utløpet av Maursundtunnelen på fylkesveg 866.

KØ: Slik ser det ut ved krysset til Storstein - Fv866 i følge Statens vegvesens webkamera. Foto: Skjermdump Statens vegvesen

De kreative og konstruktivt kritiske studentene er alle med på

«The Seafood Industry Transportation Challenge»

, som Statens vegvesen arrangerer sammen med fylkeskommunene i Troms, Finnmark og Trøndelag.

Travel laks

Onsdagen tilbragte de 27 studentene fra University of Washington, Universitetet i Tromsø og NTNU i Trondheim på fylkesvegen inn til Skjervøy i Nord-Troms. De fikk se en vei preget av flere flaskehalser. Samtidig fikk de presenter det fatum at det hvert år sendes ut om lag 1,2 millioner måltider av norsk sjømat fra øyene i Skjervøy, måltider som hver dag produseres og transporteres ut av kommunen.

- Nå har dere sett vegen og utfordringen vi har når vi skal frakte fisken ut til verden. Den utfordringa skal vel dere hjelpe oss å løse, er ikke det planen, spurte Tore Pedersen hos Lerøy Aurora da han tok imot studentene på befaring.

UTE IGJEN: En norsk trailer fikk stor vansker i tunnelåpningen på Maursundtunnelen - Fv866 - i Nordreisa kommune. Det er svært glatt akkurat i åpningen. Foto: Kjetil Nielsen Skog

Når et vogntog med laks forlater denne bedriften, har den 32 timer på seg til den skal være i Japan. Etter 18 av disse timene skal den lastes om på flyplassen i Helsinki.

- Vi tåler bare en times forsinkelse før hvert kilo laks er betydelig mindre verdt, sier Pedersen.

Nye og andre løsninger

Det er derfor både lokale arbeidsplasser, skatteinntekter til kommunen – ja, rett og slett lys i husan – studentene skal bidra til. Til vanlig studerer og forsker på innovasjoner, IKT, logistikk og vegteknologi, i ulike land og med ulike perspektiv. Nå er de i nord for å se hvordan deres fag kan kombineres og brukes for å gi sjømaten bedre fart fra Skjervøy til sashimibåndet i Japan eller laksebaguetten i Paris. Løsningene studentene kommer opp med, erstatter verken vedlikehold av de eksisterende vegene eller investeringer i nye. De kommer i tillegg til, og gjerne på kortere sikt.

- Fysiske utbedringer av vegen er selvsagt en viktig del av løsninga, og dette samarbeidet erstatter ikke det. Likevel tror vi ny teknologi eller ny bruk av etablert teknologi kan bidra, også på kortere sikt, sier Torgeir Vaa i Statens vegvesen.

For løsninger skal de komme med, i alle fall skisser til teknologiske vegryddere for laksen. Søndag skal studentene presentere sine ideer for professorer og vegmyndigheter, statlige så vel som fylkeskommunale, som følger dem på reisen.

Utfordringer i midt

Før den tid skal imidlertid lista heves ytterligere et hakk: Etter idéverkstedet på UiT forlater studentene Nord-Norge. I Trøndelag venter en lignende befaring langs fylkesveg 714 til Hitra og Frøya.

Og så er det langt annet enn helg som venter. Lørdag jobber studentene i grupper på NTNU i Trondheim, før forslagene blir presentert og premiert søndag ettermiddag.