Mister du energi i mørketida?

Her er psykologens beste tips.

Illustrasjonsfoto: NTB/NTB SCANPIX 

nyheter

Odd Hardang er psykolog ved Senter for psykisk helse Nord-Troms.  Han har jobbet som psykolog i over 30 år og har lang erfaring fra arbeid med depresjoner.

- Allerede 400 år f.Kr mente Hippokrates at ”ethvert medisinstudium bør starte med at man setter seg inn i årstidenes virkning på helsen”. Årstidene har absolutt en innvirking på oss, forteller Hardang.

Rapporter viser at 90 prosent av nordmenn påvirkes av at dagene blir kortere og sola forsvinner. Rundt en tiendedel sier de merker det i større grad, men kun 2 prosent har så store problemer at de må søke hjelp.

Unngå sykeliggjøring

- Dette skjer når variasjonene i lyset er størst, om høsten og faktisk også på våren. De mørkeste månedene, desember og januar, kan gjerne være vanskeligst for oss her oppe, sier Hardang.

Symptomene merkes fra oktober og november og avtar rundt april. Amerikanske forskere lanserte på midten av 1980-tallet ideen om å diagnostisere vinterdepresjon, Seasonal Affective Disorder (SAD). Dette kom av mangel på lys, og utbredelsen skulle øke jo lengre nord i verden man kom. Hardang er skeptisk til dette.

- Man skal være forsiktig med å sykeliggjøre og diagnostisere et fenomen som er naturlig. Dette kan gjøre at flere oppfatter seg som syke og det vil bli en selvoppfyllende profeti. I vinterhalvåret vil det være normalt å oppleve en form for vintertretthet, forteller Hardang.

Sexlysten forsvinner

Symptomene kan være større søvnbehov, samtidig som kvaliteten på søvnen blir dårligere. Du sover flere timer enn vanlig, men fortsatt føler deg trøtt og uopplagt. Humøret blir dårligere og man føler seg irritabel, lysten på sex forsvinner og energien blir rett og slett borte.

- I tillegg kan appetitten øke betraktelig og et behov for søtsaker kan melde seg. Særlig kvinner er utsatt for dette fenomenet, men hvorfor er vanskelig å si.  Det er vanligst i tjueårene, og det kan avta når man blir eldre, opplyser Hardang.

Kroppens mørkehormon, melatonin, gjør at kroppen innstiller seg på søvn. Variasjoner i hormonet vil komme av endringer i lyset, og igjen påvirke enzymet serotonin. Seratonin-nivået i kroppen regulerer humør og appetitt, og vil normalt være lavere om vinteren enn om sommeren.

- Lyset regulerer kroppens biologiske klokke og sollyset synkroniserer i en syklus på 24 timer. Når mørketida slår inn her nord vil kroppens naturlige rytme komme i ubalanse og man kan føle seg uopplagt, forklarer Hardang.

- Tenk positivt! 

Det finnes flere måter å behandle vintertretthet på og den beste behandlingen kan man gi seg selv. Det handler om rutiner og egen innstilling. Pessimisme og forventninger om at vinteren er tung, bør legges bort.

- Tenk positivt og ha en god innstilling når vinteren kommer. Har du en interesse,  som nordlysfotografering, skigåing eller at du gleder deg til jul, vil dette hjelpe, forteller Hardang.

Det er også viktig å ha fast døgnrytme, legge seg og stå opp til samme tid hver dag. Man bør unngå å tenke at søvn kan tas igjen i helgene, dette vil forskyve kroppens naturlige syklus ytterligere.

- Unngå å sitte lenge oppe om kveldene foran PC-skjermen. Lyset fra skjermen vil gjøre at du holder deg våken lengre, og det vil være vanskeligere å falle i søvn, råder Hardang.

- Still mindre krav

Kosthold er viktig, og folk bør få i seg masse grønnsaker, frisk frukt og fisk. Gjerne fet fisk.

- Man bør få i seg mye D-vitaminer og omega 3-fettsyrer, som vi mister når det ikke er så mye sollys. Det sies at islendingene påvirkes mindre av mørketiden, fordi de får i seg så mye fettsyrer fra fisken de spiser, forteller Odd Hardang.

Om rådene over ikke fungerer og du fortsatt opplever plager, kan lysbehandling fra en terapilampe gjøre vinterhalvåret lettere og gi deg mer energi. Disse kan enkelt kjøpes i elektroforetninger eller på internett. Han anbefaler uansett alle til å ha generelt lavere puls om vinteren, og ikke stille for store krav til seg selv.

- Still generelt mindre krav til seg selv og skru ned forventningene. Ikke bebreid deg selv om du ikke rekker alt ”du skulle ha gjort”. Prøv å kom deg ut i det dagslyset som finnes, gå deg en kveldstur, ha levende lys og fyr i peisen på kveldstid, råder han.