De hjalp fortvilet utenlandsk sjåfør

- Han var nesten på gråten.

BLE BERGET: Sent søndagskveld og i nattetimene til mandag dro et frivillig team opp et vogntog fra E6 ved Oteren i Storfjord. – Jeg vil tippe det hadde kostet opp i mot 10.000 kroner. Men vi gjorde det på dugnad og tenkte på det mennesket som satt i den bilen, forteller Geir Varvik. Han beskriver sjåføren som utrolig takknemlig for hjelpen. Foto: Jørn Hansen 

Geir Varvik. Foto: Jan Arild Hansen 

nyheter

Sent søndagskveld bestemte Jørn Jensen og Tom-Richard Soini i Storsteinnes Bilberging seg for å hjelpe et litausk vogntog med sjåfør som lå i grøfta rett sør for Oteren i Storfjord kommune.

Med seg på laget fikk de Geir Varvik fra Skibotn, samt Lars Einar Varden og Hans Norman Ryeng.

Vogntoget hadde ligget i grøfta siden fredag, og hadde i tillegg hatt problemer i Djupvik og på Reisafjellet kun dager i forveien.

Nesten på gråten

Den utenlandske sjåføren fikk i følge Varvik og Hansen ikke hjelp fra arbeidsgiveren og hadde heller ikke penger selv til bilberging. 

Mannen hadde derfor oppholdt seg i vogntoget siden.

– Vi syntes synd i mannen. Jeg gikk i meg selv og tenkte hva jeg hadde følt hvis dette hadde skjedd meg i Litauen. Dette er ikke noe vi vanligvis gjør, men vi syntes at noen måtte gjøre noe, og denne gangen ble det oss, sier Jørn Hansen i Storsteinnes Bilberging.

Geir Varvik er daglig leder ved Statoil i Skibotn. Sent på kvelden søndag fikk han en telefon om han ville hjelpe til.

Da hadde han allerede kjørt forbi tidligere på dagen, stoppet og gitt den utenlandske sjåføren noe mat.

– Da jeg stoppet der var han nesten på gråten. Og en liten gutt jeg hadde med i bilen var også fortvilet over at sjåføren ikke fikk hjelp, forteller Varvik.

Gode dekk

For han var det dermed selvsagt å hjelpe til, selv om timene var lange og oppdraget på dugnad.

– Vi bor i Norge i 2015. Man kan ikke bare sitte på ræva og se på personen som ikke får hjelp. Men karene fra Storsteinnes gjorde mesteparten av jobben. De hadde utstyret, og vi hjalp bare til, sier han - som også legger til at Ryeng var på stedet med en hjullaster.

Videre kan Varvik fortelle at det utenlandske vogntoget hadde gode dekk og kjettinger.

– Han har rett og slett hatt uflaks. Hvis du aldri har vært i Norge og aldri kjørt på vinterveier kan det være vanskelig, spesielt med 38 tonn som last. Du husker kanskje selv første gangen du kjørte på glatta med nytt sertifikat, sier han.

Bør vise forsikring

Varvik sier det ikke er uventet at sjåføren ikke fikk hjelp fra arbeidsgiveren.

– Det er sånn det er i mange av disse landene. Arbeidstakere har ikke de samme rettighetene og arbeidsgiveren følger helt andre spilleregler.

Jørn Hansen synes saken er forferdelig, men mener også norske mydigheter bør ta sin del av ansvaret.

– De lager lover og regler for alt mulig. Nå bør utenlandske vogntog forevise kontoavtaler eller forsikringer ved grensa, før dem får lov å komme inn i landet vårt, sier han. 

Den utenlandske sjåføren kjørte selv til Skibotn etter å blitt hjulpet opp. Mandag ventet han fortsatt på avløsning fra en annen sjåfør.