– Dette betyr at slaget om den omstridte vektavgiften ikke er tapt. Nå vil forhandlingene i Stortinget avgjøre om SV vinner fram, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.

Hun ble svært overrasket da regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett for 2023 foreslo å innføre en ny vektavgift for alle personbiler – også elbiler.

Naf har beregnet at elektriske familiemodeller vil koste opp mot 25.000 kroner mer med denne avgiften.

– Dette bør regjeringspartiene gi seg på, fordi nå står distriktene for tur til å skaffe seg elbiler, sier Handagard.

Flere grep

SV la fram sitt alternative budsjett fredag og går i forhandlinger med regjeringen om budsjettet på mandag.

Norsk Elbilforening har merket seg flere punkter hvor SV er mer elbilvennlige enn regjeringen.

I tillegg til å skrote vektavgiften, går partiet også imot forslaget om økt firmabeskatning for elbil og økt omregistreringsavgift for elbil.

– Elbilsatsing er vellykket klimapolitikk

For øvrig foreslår SV flere grep som gjør bensin- og dieselbiler dyrere, noe som vil gjøre elbiler mer konkurransedyktige.

– Elbilsatsingen i Norge er vellykket klimapolitikk som faktisk kutter klimagassutslipp, men regjeringen satte på bremsen i sitt budsjettforslag, sier kommunikasjonssjef Unni Berge i Elbilforeningen.

I sitt forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen også å innføre moms på elbiler som koster mer enn 500.000 kroner, men dette var ventet på forhånd. Dette kuttes ikke i SVs alternative budsjett.