Tiny house-trenden, eller minihus-trenden, handler om mennesker som velger å bo permanent i små hus, på mellom 10 og 30 kvadratmeter, ofte på hjul. Men selv om tiny housing tok ordentlig fart igjen etter den økonomiske krisen i 2008, handler det ikke bare om å løse en boligkrise eller å holde boligutgiftene nede. Det er også et forsøk på å leve miljøvennlig og bærekraftig, og en streben etter et enklere liv med mer frihet og sjelelig ro. Ofte innebærer det å gi avkall på innlagt vann og avløp.

LITE: Her er det trangt, men veldig koselig. Christoffer sover på et liggeunderlag på gulvet i sykkelhuset og lager maten sin på langbenken som har plass til oppbevaring under.

Mange som velger å bo slik, nevner den friheten den innebærer å eie få ting, ha lave kostnader og dessuten et flyttbart hjem. Det forteller den norske sosialantropologen Hege Høyer Leivestad, som har forsket på andre rullende hjem, nemlig campingvogner som bolig.

– Det interessante er at majoriteten av dem som har valgt å bo slik i USA, faktisk har høyere inntekt og høyere utdanning en gjennomsnittsamerikaneren. Det handler altså mer om et personlig valg enn økonomisk nødvendighet når folk nedskalerer boligstørrelsen betraktelig, sier Høyer Leivestad.

– Hva er forskjellen mellom tiny housing og å bo i campingvogn?

– Det er mange likheter, men også store forskjeller. Jeg har studert to ulike grupper av personer, delvis svensker som har valgt å bosette seg i campingvogn på en campingplass, delvis engelskmenn som har valgt å bo i campingvogn på Costa Blanca-kysten i Spania. For disse to gruppene er motivasjonen akkurat den samme som for dem som velger tiny housing, nemlig downsizing, friheten, slippe boliglån og få sjansen til å eie sitt eget hjem, sier Høyer Leivestad, som avla sin doktorgrad, ”Lives on Wheels: Caravan Homes in Contemporary Europe”, ved Stockholms universitet i 2015.

Passer ikke alle

Men det finnes også forskjeller, mener Hege Høyer Leivestad.

– Den gruppen jeg har studert, har sjelden tenkt på miljøaspektet når de har valgt å bo lite, mens tiny house-bevegelsen fokuserer på at du selv skal bygge ditt eget hus med miljøvennlige og gjerne resirkulerte materialer.

KOMPAKT: Bilbatteriene står ved siden av vanntanken. Vannet ledes opp til oppvaskkummen.

Hun tror vi kommer til å se flere minihus fremover, også i Skandinavia.

– Vi kommer nok til å se ulike former av nedskalerte, mobile boliger, i og med at det er så vanskelig for unge personer å kjøpe sin egen bolig i dag. Men jeg tror samtidig ikke at det er en boligform som passer for alle. Når man ha småbarn, for eksempel, vil man kanskje ikke forsake god plass, innlagt vann, avløp og andre fasiliteter.

Pedaldrevet hus

Christoffer ”Nubbe” Svensson (30) er en av dem som har valgt å bo i minihus. Forrige høst bygde han et rullende hjem, som drives med pedalkraft og et par bilbatterier, fullt utrustet med komfyr, oppvaskbenk og soveplass – på bare 2 kvadratmeter.

– Jeg har alltid likt sykler og driver en sykkelforretning, dessuten hadde jeg ikke noen egen bolig, men bodde hos kompiser. Så da jeg begynte å tenke over hvordan jeg skulle løse boligsituasjonen min, virket det ganske morsomt med et sykkelhus, sier Christoffer, som enn så lenge ikke har bodd på heltid i huset, men har planer om å flytte inn i løpet av sommeren.

BILBATTERIER: Huset forflyttes med pedalkraft. Men i bratte oppoverbakker får Christoffer litt drahjelp av noen bilbatterier som lades med solceller.

Lett i sjela

Fordelene med et minihus på hjul er flere, ifølge Christoffer.

– Først og fremst er det friheten ved å kunne sove hvor man vil. Jeg kan jo ta sykkelhuset mitt og tråkke i vei, og i prinsippet parkere akkurat hvor jeg vil. Det er ingen som kan hindre meg fra å parkere i skogen eller ved sjøen.

STRØM: Solceller på taket lader bilbatteriene som både driver sykkelhuset oppover bratte bakker og gir Christoffer strøm til mobillading.

At husleien stort sett er ikke-eksisterende, er selvsagt en annen positiv faktor, akkurat som den sjelelige lettheten det innebærer å eie veldig få ting. Det er jo ikke mange gjenstandene det er plass til på 2 kvadratmeter.

– Det minner litt om å campe. Flere av tingene her inne er av typen som campingfolk gjerne bruker, sier Christoffer og viser fram en oransje pose som han fyller med vann og henger opp i et tre når han skal dusje. Toalettbesøk må også foregå utenfor huset.

Maten lager han inne på et spritkjøkken beregnet for båter. Oppvasken tas i den lille kummen med en kran tilkoblet vanntanken som står på gulvet. Lade mobilen kan Christoffer også gjøre i huset, han har nemlig to USB-uttak som får strøm fra bilbatteriene som også driver sykkelen framover når han skal opp en bakke.

– På flate strekninger er det ikke noe problem å tråkke uten ekstra hjelp, men når det går oppover må jeg satse på batteriet. Det lades via solceller på taket.

Sosialt prosjekt

Når det er tid for å sove, tar Christoffer ned sitt oppblåsbare liggeunderlag fra en krok på veggen og ruller ut en sovepose på gulvet. Er det riktig kaldt, har han et elektrisk teppe å varme seg med. Huset er to meter langt og 1,85 meter høyt, så Christoffer med sine 1,80 meter får akkurat plass, både horisontalt og vertikalt.

ET HJEM PÅ PEDALER: Christoffer Svenssons syklelhus er bare 2 kvadratmeter stort, men inneholder likevel det meste han trenger.Alle

Det tok cirka to måneder å bygge boligen, og materialkostnaden var på rundt 60.000 kroner. Veggene er laget av en plate med isolerende effekt, og de to vinduene er egentlig ment for campingvogner. Understellet er en sammensveiset stålramme med to sykkelhjul. Langs den ene langsiden i huset løper en benk med hyller, og på veggen henger nyttige ting som kopper og poser i karabinkroker. Her finns det meste som trengs på en liten flate. Til og med et portrett av kongen og dronningen.

– De som hjalp meg å bygge huset, hang det opp for moro skyld da boligen var klar. Jeg er virkelig ingen monarkist, sier Christoffer og ler.

Sykkelhuset var i starten mest en ”kul greie”, men med tiden har Christoffer fått øynene for potensialet denne typen minihus kan ha.

– Jeg tenker at slike hus kan være en perfekt måte å løse boligmangelen i byer på. Tenk om man kunne bygge flere slike mobile hus og koble dem sammen, to eller tre stykker, og la boligløse få flytte inn. Det kunne vært et veldig bra sosialt prosjekt.

KOMPAKT: Bilbatteriene står ved siden av vanntanken. Vannet ledes opp til oppvaskkummen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
STØTTE: En ekstra støtte får huset til stå trygt når det er parkert. Foto: Fredrik Sandberg/TT
PRAKTISK: Langs den ene langsiden i huset løper en benk med hyller, og på veggen henger kopper og poser i karabinkroker. Her finnes det meste som trengs på en liten flate. Foto: Fredrik Sandberg/TT