I dag ble det endelig klart at Troms og Finnmark fylkeskommune og Boreal Sjø AS har signert kontrakt om drift av to fergesamband i nordlige deler av Troms: Storstein - Nikkeby - Lauksundskaret og Hansnes - Karlsøy - Vannøy.

Allerede i midten av oktober ble nyheten sluppet om at Boreal hadde fått kontrakten for Arnøyaferga, men de obligatoriske karensdagene for eventuelle innsigelser har medført at det først nå er endelig klart at Boreal Sjø får ansvaret for å frakte folk og kjøretøy mellom Kågen, Laukøya og Arnøya.

I 2023

Kontrakten starter opp 1. mai 2023 og får ifølge en pressemelding fra fylkeskommunen en varighet på tre år - med mulighet for opsjon på ett år.

– Vi får nyere fartøy, kafédrift og pendelferger. Målet er at tilbudet skal oppleves som godt, og at vi vil få god forutsigbarhet og færre kanselleringer, sier fylkesråd for samferdsel Agnete Masternes Hanssen (Ap) i pressemeldingen.

Agnete Masternes Hanssen Foto: Folkebladet

Doblet kapasitet

Som tidligere varslet vil Boreal Sjø doble kapasiteten på Arnøysambandet - fra 25 til 50 personbilenheter. Det er helt i tråd med de fylkeskommunale kravene, og konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal sier at de er svært fornøyde med at de blir foretrukket som operatør for disse sambandene. De ser vi fram til å jobbe sammen med oppdragsgiveren «for å skape et tilbud til det beste for alle reisende»

– Fergene har svært gode manøvreringsegenskaper og har gått i værharde samband. Nå ser vi fram til at de kan bidra til at reisende i Nord-Troms får et tilbud med god kvalitet og høy grad av forutsigbarhet, sier Førsvoll, som også peker på at de fergene som settes inn på begge sambandene har trafikkert tidligere i områder der det har vært mye fisketransport. Fergene skal derfor være spesielt tilpasset dette. Det vil imidlertid drøye en måned før man offentliggjør hvilke ferger som skal ta over de to sambandene.