Skipet MS «Richard With» fra Hurtigruten har blitt ombygget til å kjøre både på strøm og på diesel. Mandag ankommer skipet Skjervøy.

– «Richard With»-oppgraderingen alene koster 300 millioner, men det er helt nødvendig å ta slike kostnader nå om vi skal nå vårt mål om å kutte utslipp og bli stadig mer bærekraftige, sier administrerende direktør Hedda Felin fra Hurtigruten Norge i en pressemelding.

De nye hybridskipene skal kunne driftes både på strøm og på diesel, de skal ha gjennomgått en full overhaling med tanke på energieffektiviseringer og de vil bli utstyrt med nye og moderne bruer, lyder det.

Skal bruke én milliard kroner

Ifølge selskapet skal i første omgang tre av skipene – der altså «Richard With» er ferdigkonvertert – bygges om i løpet av inneværende og neste år.

På sikt skal Hurtigrutens hele kystflåte på syv skip gjennom samme prosess, sier Hedda Felin.

REDERISJEF: Hedda Felin er administrerende direktør i Hurtigruten Norge. Foto: Espen Mills Espen Mills / Hurtigruten Norge

De oppgraderte skipene vil være utstyrt med såkalte SCR-anlegg som vil redusere utslippene av NOx med opp mot 80 prosent. Skipenes CO2-utslipp vil gå ned med 25 prosent, ifølge selskapet.

Planen er at Hurtigruten skal bruke én milliard kroner på å oppgradere kystflåten. Hedda Felin sier videre at rederiet har klare ambisjoner om å bli enda mer klimanøytrale.

– Vi har mål om å seile et nullutslippsskip langs norskekysten allerede i 2030, sier hun i pressemeldingen.