Denne saken ble først publisert 28. september 2022, men blir nå åpnet for alle som en del av Framtid i Nords julekalender.

– Samarbeid gjør oss sterkere!

Fire velvalgte ord som en gang ble forkynt av «De fem familiene» i den italiensk-amerikanske mafiaen ... og av fire maskinentreprenører fra Nordreisa.

Og der slutter sammenligningen forøvrig.

Sommeren 2021 ble Veidrift Nord AS etablert av de fire Nordreisa-firmaene SMB AS, RMT AS, S/G Strandheim AS, og Drift og Service Nord AS - hvor alle har en andel på 25 prosent hver.

Målet med etableringen? Stille sterkere i anbudskonkurranser ved å slå ressursene sammen - og dermed kunne ta større oppdrag.

Og bare litt over ett år senere har Veidrift Nord nå signert tre kontrakter til den nette sum av 103 millioner kroner.

– Alle må tjene penger, ler Stein-Magne Pettersen, en av eierne bak SMB AS og medeier i Veidrift Nord AS.

SMILER HELE VEIEN TIL ...: Stein-Magne Pettersen er ærlig på at alle må tjene penger, men innrømmer samtidig at det å starte et nytt selskap er ingen lek. – Det nytter ikke bare å starte et selskap. Man må selvfølgelig jobbe også, sier ham. Foto: Christer André Henriksen

Hils på diplomaten

Hvordan kan fire ulike maskinentreprenører med hvert sitt ego og interesser samarbeide uten at det blir bråk? Hvem skal ta de upopulære avgjørelsene?

Løsningen: «Headhunte» den erfarne prosjektlederen Ken Johar Olaussen, som tidligere har jobbet med bygg og anlegg i både Statens vegvesen og Troms og Finnmark fylkeskommune.

Og som i starten av alle forhold er det en lek mellom katt og mus. Starten på forholdet mellom Veidrift Nord AS og Ken Johar Olaussen var intet unntak.

– Dem tok jo kontakt med meg da dem etablerte selskapet, men jeg sa at en kontrakt måtte på plass før vi kunne avtale noe. Da driftskontrakten var i boks tok dem kontakt igjen og vi ble enige, og da begynte jeg 1. august i år som daglig leder, forteller Ken Johar Olaussen.

DIPLOMAT: Daglig leder i Veidrift Nord AS, Ken Johar Olaussen, skal styre skuta og samtidig holde fire forskjellige maskinentreprenører i ørene. Foto: Christer André Henriksen

Fire graver mer enn én

Vi har mange spørsmål. Men det vi klør etter å spørre om først er: Er Veidrift Nord inspirert av Anlegg Nord fra Alta? Hvor fem maskinentreprenører slo seg i lag.

Olaussen som er roligheten selv, retter litt på kroppen i kontorstolen, krysser bena og svarer lunt:

– Det er bygd på samme lesten som Anlegg Nord.

Pause.

Han fortsetter:

– Skal du klare å konkurrere på større oppdrag i dag så må man nesten gjøre det. Alene klarer ikke de små å tilfredsstille kravene til byggherre. Man må gå i lag flere for å klare å konkurrere. Og jeg tror nok det er flere som kommer til å gå samme veien som vi og Anlegg Nord har gjort.

– Men det er klart, alle eierne har fortsatt sine egne firmaer hvor de tar småjobber og sånt - og det skal dem jo fortsette med, sier ham.

DIPLOMAT OG KALKULATOR: – Nå har det stort sett kun vært kontorarbeid. Men det blir mer ut etter hvert. Vi skal jo lete opp nye jobber, regne på nye jobber og følge opp jobbene man har, forteller Olaussen, som legger til at nedslagsfeltet deres vil være de tre fylkene Finnmark, Troms og Nordland. Foto: Christer André Henriksen

Hvem tok initiativ?

Men før vi finner ut mer om planene deres og hva kontraktene på 103 millioner kroner går ut på, må vi finne ut hvor det hele startet. Hvem tar initiativ til en allianse som dette?

Er det ikke som å skulle spørre «hooligans» fra Manchester United og Liverpool om de vil dele buss til neste bortekamp? Det er i alle fall en hypotese. La oss se om den står.

For å få svaret må vi ta turen fra kontoret til Veidrift Nord og Ken Johar Olaussen i Sørkjosen, og hele veien opp til Sappen i Reisadalen hvor Stein-Magne Pettersen i SMB AS driver å graver på et jorde.

Som en av de som står bak Veidrift Nord må vel han kunne svare på dette, tenker vi.

Etter at han har stoppet gravemaskinen spør vi rett ut: Stein-Magne, hvordan startet alt dette?

– Vi var fire firmaer som fant ut at vi skulle slå oss i lag for å kunne ta større oppdrag, svarer ham.

Ja ja, men før det. Hvem tar initiativ? Hvem?

Han lener seg tilbake, drar capsen litt ned for å skygge for sola og svarer:

– Det var egentlig han Johnny Mikkelsen som kom med ideen og innkalte oss til et møte for å høre om vi var interessert. Vi var jo bare positiv til det. Vi så bare positivt på det. Sammen er vi sterkere og kan ta større oppdrag, smiler han fornøyd.

HAR TROEN: – Visst man ikke hadde hatt troen så hadde man jo ikke vært med, sier Stein-Magne Pettersen og forklarer at man må starte en plass og deretter bare bygge stein på stein. Foto: Christer André Henriksen

Før vi drar videre...

Siden vi har kjørt helt til Sappen må vi stille Stein-Magne noen flere spørsmål før vi drar videre.

Hva nå?

Jo!

– Du, blir det hett når fire entreprenører skal diskutere samtidig? Har dere vært uenige?

– He-he. Til nå har det gått veldig greit. Vi er fortsatt ganske ferske, så det har ikke vært hett enda. Man må jo ha en plan i grunn som gjør at det ikke blir for hett, erkjenner ham.

Okay, så det var en blindvei. Vi fisker videre:

– Hvorfor var det viktig for dere å gå inn i dette samarbeidet?

– For å kunne ta større oppdrag, og ikke minst berges i større grad om vinteren. Når man er små så er det vanskelig ... det er hele tida et jag å ha noe å gjøre om vinteren.

Godt poeng! For en av kontraktene daglig leder Ken Johar Olaussen nevnte var en driftskontrakt som innebar brøyting og vedlikehold om vinteren - og det er stikkordet vårt, vi drar tilbake til Sørkjosen.

RINGVIRKNINGER: Både Olaussen og Pettersen mener samarbeidet vil føre til lokale ringvirkninger. Både gjennom økt omsetning og skatteinntekter, men også at det kan føre til økt sysselsetting. – Vi vil prøve å rekruttere lokalt, sier daglig leder i Veidrift Nord, Ken Johar Pettersen. Foto: Christer André Henriksen

Tilbake i Sørkjosen

På kontoret til Ken Johar ser vi at han fortsatt driver å holder fast på et tidligere forhold. For på bordet står en hvit kaffekopp med en grå Statens vegvesen-logo inngravert.

Vel, vi har alle en akilles.

Men både Ken Johar og vi ler når koppen blir et samtaleemne. Nok kaffeprat, vi er her i et ærend. Vi får han til å utdype mer om kontraktene på 103 millioner kroner.

– Vi har en driftskontrakt fra fylkeskommunen som løper over fem år, den startet 1. september og den gjelder de neste fem årene. Den er verdt 72 millioner kroner. Det er både sommer og vintervedlikehold, som brøyting.

– Så har vi skrevet kontrakt med Statnett på grunnarbeid for den nye trafostasjonen oppe på Vinnelys. Den er verdt cirka 22 millioner.

– Så blir vi underentreprenør på de nye bruene oppe i Reisadalen, på Joselva og Gapperoselva, hvor Nordasfalt er hovedentreprenør. Den er verdt cirka 9 millioner, forteller Olaussen.

LEGGER KABAL: – Vi blir å kjøpe inn utstyr etter hvert, som veihøvel og spesialutstyr. Og så leier vi inn lastebiler og gravemaskiner og sånne ting fra eierselskapene, forteller daglig leder Ken Johar Olaussen fra kontoret i Sørkjosen. Foto: Christer André Henriksen

Veien videre

Men om Olaussen ser inn i krystallkulen, hvor ser han Veidrift Nord om fem år? Hvorfor sluttet han i en trygg jobb i fylkeskommunen for dette? Og hvordan er det for ham å sjonglere behovene til fire ulike entreprenører?

Det første svaret kommer kjapt:

– Vi har jo vært heldig og fått de her kontraktene, hvor den største går over fem år. Men vi skal vokse sakte, sikkert og kontrollert. Vi skal tross alt gjennomføre og styre alt det her, å få masse jobber kan bli et luksusproblem og da kan det fort gå den gale veien.

Nummer to:

– Jeg så på det som en utfordring for meg selv. Det er en utfordring som jeg liker. Jeg hadde en god og trygg jobb i fylkeskommunen, men jeg så på dette som en større utfordring og det trigget meg. Å kunne få det til, og bevise at man får det til.

Alright, så det siste spørsmålet. Det meste spennende. Hvordan ivaretar han behovet til de fire entreprenørene?

Vi hopper rett på sak:

– Blir eierne litt for ivrige av og til?

– He-he. Noen er jo litt gira selvfølgelig. Men vi hadde et møte i forrige uka hvor vi ble enige om at vi skal vokse kontrollert. Vi kan ikke gape over alt med engang. Det er farlig. Vi er enige i at vi skal ta det kontrollert opp. Så det blir spennende fremover.

Foto: Grafikk: Christer André Henriksen