Foto: Jan R. Olsen

– Jeg fulgte flyet opp og ned dalen i kikkert. Da det kom opp, holdt det bra høyde, men nedover fløy det mye lavere, sier han.

Gundersen forteller at det blinket i begge radarene som for noen år siden ble satt opp på begge sider av dalen.

– Jeg syntes det var rart at de ikke registrerte det. Og vanligvis går fly og helikopter på østsiden av dalen. Taubanen ligger på vestsiden.

Ruset med motoren

– Da jeg så flyet komme lavt tenkte jeg at nå går det galt. Rett før det kom mot taubanen, ruset den voldsomt med motoren. Etter sammenstøtet ble det helt stille, ikke en lyd. Og jeg mistet flyet i kikkerten, så jeg regnet med at den gikk i fjellet. Men lenger nede i dalen fant jeg flyet i kikkerten igjen, sier han.

Gundersen ringte med en gang til lensmannen for å varsle hva som hadde skjedd.

– Det var et under at de kom seg helt til Tromsø velberget, mener han.

Samlet sammen delene

Litt lenger nede i dalen oppdaget Odd Petter Gundersen hva som hadde skjedd.

– Jeg så deler ramle ned og var sikker på at flyet styrtet. For flyet vinglet etter sammenstøtet, sier Gundersen, og viser flydelene han og noen andre samlet sammen.

– Utrolig at de har klart å fly videre når man ser de store delene som falt av.

Taubanen består av tre kabler som brukes til å frakte kraftlagets folk opp på fjellet i en gondol. Det var den nederste kabelen flyet kom borti med den høyre vingen.

Kabelen ser ut til å ha tålt sammenstøtet og henger like hel.

Deler fra småflyet. Foto: Jan R. Olsen