Flygerforbundet: Må vurdere å sette alle ambulanseflyene på bakken

Piloter gruer seg til å gå på jobb på grunn av tekniske problemer med ambulanseflyene. – En uholdbar situasjon, sier forbundsleder Yngve Carlsen.

Ambulansefly utenfor hangaren til Babcock i Tromsø.  Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

papiravisa

VG: Det fremgår i en bekymringsmelding sendt fra Norsk Flygerforbund (NF) til Luftfartstilsynet søndag.

Meldingen er sendt på bakgrunn av henvendelser fra forbundets medlemmer i Luftambulansetjenestens Flygerforening (LTF).

Lørdag ble det klart at fem av ti ambulansefly var satt på bakken på grunn av tekniske problemer. Søndag kveld var ett av disse tilbake i drift og på plass i Bodø, men situasjonen i Nord-Norge beskrives som kritisk.


Fire ambulansefly fortsatt ute av beredskap

Fire av Babcocks elleve ambulansefly er fortsatt ute av beredskap mandag.

 

Flyene, som er av typen Beech B250 Kingair, drives av Babcock Scandinavian AirAmbulance (BSSA), selskapet som opererer alle landets ambulansefly på oppdrag fra Luftambulansetjenesten.

Ifølge Flygerforbundet har flygerne i lang tid følt på en usikkerhet på grunn av manglende forbedring av tjenesten.

– Våre medlemmer har nå opplevd krisetilstander helt siden oppstart med ny operatør 1. juli, sier forbundsleder Yngve Carlsen.


UNN: Åtte uønskede hendelser på ett døgn med ambulanseflymangel

I løpet av ett døgn har Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) i Tromsø loggført åtte uønskede hendelser som følge av at det for tiden mangler ambulansefly.

 

– Oppskriften på en katastrofe

Pilotene rapporterer om problemer med flere av systemene til B20-flyene:

  • Antikollisjonssystemet med bakken fungerer ikke som det skal. Det sender ut falske beskjeder
  • TCAS-systemet, som kommuniserer med andre fly i lufta, gir ikke kommandoer om å klatre opp/synke ned
  • Pilotenes standbysystem viser feil, for eksempel at flyet svinger når det flyr rett frem
  • Surging, altså motorbortfall på en av motorene oppstår under innflyging i lav høyde

Det fremgår også av bekymringsmeldingen at flere feil inntreffer på samme flyging, og at sentrale tekniske tjenester ikke i tilstrekkelig grad klarer å utføre feilsøking.

– Det er oppskriften på en katastrofe. Summen av alt dette skaper en så stor risiko at våre medlemmer gruer seg til å gå på jobb. Det er en uholdbar situasjon, sier Carlsen.


FEM AMBULANSEFLY TATT UT AV TJENESTE:

Prestbakmo: – Dette er en fullstendig uakseptabel situasjon

– Dramatisk, sier fylkesordfører i Troms og Finmark, Ivar B. Prestbakmo, om situasjonen.

 

Føler på et stort press

Samtidig som pilotene opplever store problemer med flyene, føler de ifølge forbundslederen på et sterkt press på grunn av den pågående beredskapskrisen.

– Når en så livsviktig tjeneste som luftambulansen blir satt på bakken eller leverer dårligere, handler det om syke eller kritisk skadde mennesker som skal til sykehus. Da blir det helt naturlig et betydelig press for å få det flyet til å gå, sier Carlsen.

I en pressekonferanse søndag beklaget Babcock, og sa at de tekniske utfordringene har vært større enn forutsett.

Teknikere jobber for å finne en løsning, men selskapet vet foreløpig ikke hva feilen med flyene skyldes.

Derfor mener Flygerforbundet myndighetene må vurdere å sette alle ambulanseflyene på bakken for å finne feilkilden.

– Dette er nye fly, med motorbortfall i en kritisk fase av flygingen i 15 tilfeller på fem fly i løpet av én periode. Feilene har oppstått uavhengig av hverandre, og dermed mener vi at de må vurdere om dette gjelder samtlige fly, ikke bare de fem individene, sier Carlsen.

Si din mening:

Framtid i Nord ønsker en åpen og saklig debatt. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller strider mot etikk eller lovverk. Vi oppfordrer alle til å være saklig og vise respekt for andres meninger, og forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.

papiravisa