Det var Olaf Johansen som fikk æren av å trykke den bebudede siste salven i Nordnestunnelen onsdag. 1000 kilo med dynamitt senere var gjennomslaget et faktum.

- Alt gikk etter planen. Vi traff 100 prosent, sier byggeleder Bjørn Roar Mannsverk i Statens vegvesen.

Den siste salven tok mellom 4,5 og fem tunnelmeter og sprengte bort cirka 330 kubikkmeter med stein. Det var alt som skulle til for å få solid gjennomtrekk i tunnelen.

Mye gjenstår

Mannsverk understreker at selve gjennomslaget er mest av symbolsk betydning. Det gjenstår fortsatt mye arbeid før tunnelen er ferdig.

- Det som gjenstår er minst like krevende og omfattende som det som er gjort så langt. Vi har etterarbeid med veioppbygging, drenering, vann- og frostsikring, tekniske bygg og elektro. Det er det det går i framover, sier Mannsverk.

- Er dere helt ferdige med sprengingen nå?

- Nei, det er endel grøftesprenging og utvidelser av kummer som gjenstår. Og så gjenstår også en fjellskjæring på Nordnes-siden.

God fjellkvalitet

Den 5,8 kilometer lange tunnelen fra Nordnes til Manndalen skulle egentlig stå ferdig til neste år. Men tidligere i år ble det klart at forsinkelsene er betydelige på prosjektet til 1,1 milliarder.

Mannsverk sier tunnelen etter planen skal være klar til bruk etter sommeren 2018.

- Ja, en gang etter ferien. Det skal gå veldig dårlig framover hvis vi ikke skal klare det, sier Mannsverk.

Marti Nordnes DA har ansvaret for prosjektet og Mannsverk understreker at selve arbeidet inne i tunnelen går bra.

- Det er klart at det har vært utfordringer med fremdriften. Men jobben i tunnelen sånn rent fjellkvalitetsmessig har gått bra. De leverer den kvaliteten vi har bestilt og det har ikke vært noen alvorlige ulykker, sier Mannsverk.

JUBEL I TUNNELEN: Tunnelarbeiderne markerte naturlig nok gjennomslaget i Nordnestunnelen. Men fortsatt gjenstår mye arbeid i tunnelen, som skal stå ferdig i siste halvdel av 2018. Foto: Harry Hansen
SISTE SALVE: Olaf Johansen (til høyre) fikk æren av å trykke siste salve i Nordnestunnelen onsdag. Til venstre ser vi byggeleder Hans Erling Rekkbø. Foto: Harry Hansen