NAF og deres tyske søsterorganisasjon ADAC har testet Volkswagen Polo med 1,2 TDI- motor. Dette var en av flere motorer med jukseprogramvare, som gjorde at den ga mindre utslipp når den ble kjørt i testsyklusene.

De testet bilen før og etter at programvaren ble oppgradert av Volkswagen, på tre forskjellige måter, sier NAF i en pressemelding: 1) I syklustesten (NEDC), som er den laboratorietesten som myndighetene bruker for å godkjenne bilene. 2) I en WLTC-laboratorietest, der motoren kjøres med høyere ytelse og større variasjon enn i syklustesten, og som skal ligge til grunn for neste generasjon EU-test som rulles ut i 2017. 3) I tillegg brukte de bilen ved reell kjøring i høy hastighet på autobahn, i opptil 130 kilometer i timen.

– Syklustesten viser helt ubetydelige endringer i utslipp av NOx og CO2, drivstofforbruk og motorytelse etter oppgraderingen. Testen tyder dermed på at oppgraderingen ikke har gitt de negative utslagene mange har fryktet, skriver NAF.

Lavere NOx-utslipp

Det som var mer oppsiktsvekkende, ifølge NAF, var at testene viste at oppgraderingen ga et betydelig lavere NOx-utslipp ved høyere hastigheter. Ved høyere belastning på motoren ble NOx-utslippene redusert med 22,9 prosent.

– Dette tyder på at bilene som har gjennomgått oppgraderingen, er langt mer miljøvennlige i praktisk bruk enn de var før oppgradering.

ADAC oppgir at dieselforbruket er høyere i testen og ved reell kjøring enn produsentens oppgitte tall for forbruk og utslipp. Dette kaller NAF «en kjensgjerning for alle biler som bruker fossilt drivstoff, og spesielt for dieselbiler». De sier at NAFs egne tester, i samarbeid med Finske Tekniika Maima, viser det samme. For dem er det vesentlige poenget ved testene at det uansett ikke er negative endringer i utslipp, forbruk og motorytelse etter at oppgraderingen er gjennomført.

På verdensbasis er det 460.000 biler som har denne motoren, i modellene Volkswagen Polo og Seat Ibiza. Den norske importøren sier at 1798 av disse er i Norge, hvorav 1193 så langt er oppgradert.

Totalt omfatter jukset 11 millioner biler fra Volkswagen-konsernet på verdensbasis, snaut 150.000 av disse har vært solgt i Norge.

DIESELFIKS: På noen av dieselmotorene holder det ikke med en programvarejustering, de må også få på en mekanisk del, det gjelder ikke for 1,2 TDI-motoren. FOTO: Produsenten / Volkswagen AG