– Dette er en sak vi har jobbet med i mange, mange år og vi er kjempefornøyd med dette. Strekninga er den største flaskehalsen på E6 i Norge og det er viktig for oss å få den fjernet, sier Odd Hugo Pedersen, regionsjef i Norges Lastebileier-forbund.

I september i fjor ble planprogrammet klart og det totale prosjektet er beregnet å koste 2,2 milliarder kroner. Nå er det bevilget 1,6 milliarder kroner til arbeidet i Nasjonal Transportplan (2018-2023), og det er delstrekning 2 mellom Tverrelva og Sandneselva som i første omgang skal prioriteres.

LES OGSÅ: Satt av 1,6 milliarder til Kvænangsfjellet

Stengt 44 ganger

Værforholdene og rasfaren har skapt mange stenginger på E6 over Kvænangsfjellet. Når denne veistrekninga er stengt, kan man kjøre den lange omveien via Finland.

– De verste årene har fjellet vært stengt inntil 44 ganger. Når fjellet er stengt er det en lang omkjøring gjennom Finland, men er man kommet helt til bommen får man ikke snudd der likevel. Da blir man stående, sier Pedersen.

– I verste fall kan for eksempel fersk fisk få dårligere kvalitet eller bli ødelagt, legger han til.

Stor betydning

Pedersen håper arbeidet kommer i gang i løpet av 2018.

– Når man får gjennomført det første byggetrinnet, vil jeg tro at 70 til 80 prosent av stengingene blir borte.

– Vi håper arbeidet kan komme i gang i løpet av 2018. Det er viktig for oss at det kommer i gang så fort så mulig.

Pedersen tror ikke et eventuelt regjeringsskifte ved Stortingsvalget i september 2017 vil påvirke prosjektet.

– Jeg tror prosjektet er så godt forankret at det vil overleve et eventuelt regjeringsskifte ved valget.

– Jeg ønsker å gi honnør til regjeringa for at de virkelig går inn og satser på veiutbygginga i Nord-Norge. Vi er takknemlige for det. Så håper vi at det også blir rom for å gjøre noe i Finnmark, spesielt riksvei 93 og riksvei 94, avslutter Pedersen.

E6 over Kvænangsfjellet er ofte stengt eller kolonnekjørt vinterstid. Foto: Thomas Wahlgren