Ludvik Løvli arbeidet for underentreprenøren Brødrene Karlsen under bygginga av Isfjelltunnelen i Kåfjord. Bygginga startet i 2002, og hovedentreprenøren var Mesta.

Arbeidet gikk blant annet ut på å fylle stein langs strandkanten mellom Birtavarre og like forbi tunnelinnslaget. Ifølge Løvli var dette nødvendig på grunn av ustabil bunn. Han stiller derfor spørsmål til om fyllinga kan ha begynt å sige, og om det er årsaken til misfarginga av fjorden innerst i Birtavarre.

– Det gikk et ras der like før tunnelbygginga startet, og de oppdaget at det plutselig var tomt under vegbanen – det hadde gått et ras under asfalten og dette ble fylt igjen. All stein vi tok ut i tunnelbygginga, samt en god del fra Skardalstunnelen, fylte vi ut i sjøen. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange kubikk, men vi fylte langs hele stranda, sier han til Framtid i Nord.

– Det var bare som suppa i botn. Det skitne vannet kan jo ha skjedd fordi fyllinga har begynt å sige, og at den da har presset opp leirbotn, legger han til.

– Ustabilt område

– Vi begynte å fylle fra Birtavarre-sida og litt forbi innslaget av tunnelen. Området var ustabilt, antakelig på grunn av raset som gikk ett eller to år før arbeidet startet.

Løvli forteller at arbeiderne måtte bruke redningsvest, på grunn av det ustabile området.

– Vi måtte henge livbøyene på gravemaskinen i tilfelle den dro av gårde, slik at sjåføren hadde noe å berge seg på.

Han tror også at misfarginga eventuelt kan skyldes jord fra tinevann.

– Det tiner ganske mye nå. Ved brua i Birtavarre kom det en bekk rett rundt fjellet og det er ur oppigjennom der, så det kan være underjordiske bekker som har dratt med seg jord i fjorden.

– Må vise velvilje

Nå håper Løvli at Statens vegvesen sjekker om bunnen de fylte på under tunnelbygginga, kan være årsaken til den spesielle fargen i fjorden.

– Man vet jo ikke hva som kan skje, for når vi holdt på med fyllinga ble det gjort målinger stadig vekk.

– Jeg håper vegvesenet sjekker dette. De må vise litt velvilje, sier han.

Vegvesenet: Har undersøkt området

Statens vegvesen undersøkte området fredag i forrige uke. De har ikke funnet noe som tyder på at misfarginga har sammenheng med steinutfyllinga.

– På befaringa som ble gjort, er det ingenting som indikerer at dette har en sammenheng, sier Bjørn Roar Mannsverk i Statens vegvesen.

– Men klart, det er jo vår og det vil kanskje vaskes når bekker tar nye veier. Jeg kan ikke si noe mer om dette, for jeg vet ikke hva misfarginga kan være.

USTABILT : Ludvik Løvli jobbet for Brødrene Karlsen under bygginga av Isfjelltunnelen i Kåfjord. Han forteller at bunnen i fjorden ved tunnelen var ustabilt. Her står Løvli i en annen tunnel. FOTO: ARKIV Foto: Arne Teigen